Familiebedrijven gaan toekomst positief tegemoet

Nederlandse familiebedrijven zagen vorig jaar, ondanks de financiële malaise, hun omzet stijgen. De ondernemers zijn tevens optimistisch over de toekomst.

ING publiceert vandaag, tijdens de start van de Week van de Ondernemers, haar jaarlijkse onderzoek naar familiebedrijven. Dit jaar is de titel van het onderzoeksrapport ‘Groeiambities in het familiebedrijf’. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder 430 Nederlandse familiebedrijven. Het rapport wordt vandaag overhandigd aan de Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Lilianne Ploumen.

Groeistrategie
Groei is voor familiebedrijven eerder een middel om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen dan een doel op zich. Bij 80 procent van de familiebedrijven is continuïteit van het bedrijf de belangrijkste doelstelling. Een meerderheid van de familiebedrijven heeft een uitgeschreven groeistrategie, aldus ING.

Omzetgroei
Een grote groep van de ondervraagde ondernemers realiseerde een omzetgroei van 5 procent met hun familiebedrijf. Deze omzetgroei is opvallend, gezien de economische krimp waar Nederland het afgelopen jaar mee te maken had. Voor het komende jaar verwachten de ondervraagden gemiddeld een omzetstijging van 7 procent. Hieruit blijkt dat de familiebedrijven een positieve toekomst in het verschiet ligt.

Groeibelemmering

Naast de positieve berichten vanuit de familiebedrijven zijn er ook belemmeringen die de groei van het bedrijf tegen kunnen gaan. Zo zijn er de economische omstandigheden en de opgelegde wet- en regelgeving. Het streven naar administratieve lastenverlichting blijkt een optimistische, maar blijkt in de praktijk niet haalbaar. Een opvallend onderzoeksresultaat is dat 10 procent van de familiebedrijven geen groeibelemmering zien. Onenigheid binnen familieleden kan voor familiebedrijven een kenmerkende groeibelemmering zijn, maar uit het onderzoek van ING blijkt dat dit niet zo wordt ervaren.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief