Familiebedrijven gebruiken imago te weinig

Het familiebedrijf wordt niet langer gezien als stoffig of kleinschalig. Het imago van het familiebedrijf is de afgelopen jaren sterk vooruit gegaan, terwijl de ondernemers zich vaak niet bewust zijn van de kracht van de term ‘familiebedrijf’. 

Dat familiebedrijven op de lange termijn onderneemt, is niet geheel onbekend. Maar het is nu ook naar voren gekomen dat klanten dit ook merken. Dat blijkt uit het onderzoek dat Nyenrode Universiteit, Baker Tilly Berk, ING en NPM Capital uitvoerden in het kader van de Dag van het Familiebedrijf.

Onderscheidend vermogen
Het onderzoek wijst uit dat familiebedrijven zich onderscheiden van niet-familiebedrijven. Klanten stellen volgens het persbericht dat familiebedrijven meer gerespecteerd, bekend, bewonderenswaardig en prestigieus dan ondernemers die niet samen met hun familie ondernemen.
Daarnaast werken familiebedrijven meer met een langetermijnperspectief en zijn ze volgens het onderzoek aantrekkelijke werkgevers.

Erkenning
Hoogleraar familiebedrijven aan Nyenrode en tevens auteur van het onderzoeksrapport, Roberto Floren, geeft aan dat de kracht van het familiebedrijf steeds meer wordt erkend. “Waar familiebedrijven toen als stoffig en kleinschalig werden gezien, is het imago nu omgeslagen naar innovatief en betrouwbaar. Dit succes zouden familiebedrijven veel moet moeten gebruiken in hun marketing en communicatieactiviteiten.”

Fijne werkgever
Ook op de arbeidsmarkt maken bedrijven hier te weinig gebruik van, volgens de onderzoekers. “Er bestaat een groot verschil tussen de waardering door werknemers en de mate waarin familiebedrijven hier gebruik van maken. Meer dan de helft van de werknemers geeft aan dat zij het belangrijk vinden dat hun werkgever een familiebedrijf is – maar de familiebedrijven maken hier slechts sporadisch gebruik van.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief