Familiebedrijven laten online kansen liggen

Midden en kleinbedrijven, waaronder veel familiebedrijven, zouden te weinig tijd en geld in marketing investeren. “Als je in je familiebedrijf doet wat je deed, krijg je ook wat je kreeg. Je innoveert dan niet”, stelt Willem Overbosch, de initiatiefnemer van MKB Servicedesk. Ook bij de overdracht en verkoop van het familiebedrijf kan marketing een verschil maken, stelt Overbosch.

Aangezien de Servicedesk MKB’ers adviseert, heeft Overbosch veel individueel contact met ondernemers: “Ons doel is om ondernemers inspireren en vooruit te helpen.” Hij adviseert het midden- en kleinbedrijf over onder andere hun marketingdoeleinden.

Reclamecheck en marketingcheck
Eerder schreef Fambizz over het onderzoek van PostNL onder mkb’ers, de MKB-Reclamecheck. Daar kwam uit dat MKB’er meer zouden moeten investeren in hun (online) reclame. Overbosch vertelt dat MKB Servicedesk op een andere manier redeneert. “Wij geven antwoord op de vragen van ondernemers, in plaats van te reageren op het aanbod van de marketingmarkt.”

Een schilder schildert
Overbosch legt uit dat de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse ondernemer 47 is, en hun kennis over online marketing is niet heel groot is. “We zien dat er veel vragen zijn over hoe marketing werkt. Het merendeel van de kleine en middelgrote bedrijven er daarbij nog niet mee bezig.” Maar het is niet heel gek dat deze ondernemers niet met marketing bezig zijn. “De meeste MKB’ers zijn bezig met hun bedrijf: een schilder schildert, is bezig met het scoren van klanten en het leveren van producten en diensten – niet met zijn website.” Ook meent Overbosch dat ondernemers niet zijn opgegroeid in de wondere wereld van online marketing en social media.

Familiebedrijven
Online marketing is voor familiebedrijven in het bijzonder relevant, zegt Overbosch. Hij noemt een restaurant in Driebergen, waarvan de eigenaar van het familiebedrijf erop vertrouwt dat ze als bedrijf niks hoeven te doen met Iens.nl. Maar marketing zorgt voor naamsbekendheid en meer aandacht van potentiële klanten. “Voor je continue dienstverlening moet je hen naar je toe brengen. Het veranderen van je menukaart alleen is niet meer genoeg. Dan moet je het wel delen op social media.”

Innovatie
Als er geen opvolging is en het bedrijf wordt verkocht, is het heel belangrijk dat het bedrijf iets aan marketing heeft gedaan. “Het moet dan wel duidelijk zijn dat het te koop is en ook wat waard is.” Maar ook voor familiebedrijven waar de bedrijfsoverdracht vlekkeloos gaat, is marketing voor naamsbekendheid belangrijk. “Als je bedrijf financieel gezond is, heb je minder oog voor marketing. Maar als je als familiebedrijf blijft doen wat je deed, krijg je ook wat je kreeg. Je innoveert niet. Ik denk niet dat dit wenselijk is in een wereld die aan het veranderen is.”

De tips van Overbosch? Je kunt als ondernemer denken aan free publicity. “Als je de plaatselijke krant belt met een nieuwtje over je bedrijf, kan het net het nieuwtje zijn waar ze op een redactie op zitten te wachten. Ook kan je nieuws op social media delen en hopen dat het verder gedeeld wordt. Dan krijg je vanzelf de aandacht die je zoekt.” De adviseur geeft de tip om iemand in te huren als je bedrijf te klein is om het zelf te doen, of als je bedrijf over te weinig online kennis bezit. “Als je het niet doet, laat je een kans liggen. Een paar kleine verbeteringen hebben vaak een grote impact.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief