Familiebedrijven met uitsterven bedreigd

De komende jaren gooien steeds meer eigenaren van familiebedrijven het bijltje er bij neer. Onder de nieuwe generatie is er echter weinig animo om deze bedrijven over te nemen.

Uit onderzoek van Market Response in opdracht van Marktlink Fusies & Overnames blijkt dat bijna driekwart van de ondernemers van de 70.000 familiebedrijven in Nederland de komende jaren hun bedrijven zullen verkopen. Het blijkt voor familiebedrijven steeds lastiger om de nieuwe generatie te interesseren om het bedrijf over te nemen aangezien zij als hoger opgeleiden steeds vaker hun eigen weg lijken te gaan.

Verkoop
Aangezien er binnen de families steeds minder animo is om het familiebedrijf over te nemen, zal de onderneming doorverkocht moeten worden aan een externe partij. Hoewel er genoeg kopers te vinden zijn, lijkt een dergelijke verkoop in de praktijk niet mee te vallen. Ondernemers schatten de waarde van hun familiebedrijf namelijk vaak te hoog in: bijna negen maal de jaarwinst. Dit terwijl bedrijven in de praktijk worden verkocht voor slechts vijf keer de jaarwinst. Volgens Joost Vat, partner familiebedrijven bij adviesbureau BDO, wordt de waarde van familiebedrijven zo overschat, omdat de eigenaren ervan vaak minder objectief zijn dan andere ondernemers. “Ze hebben er zo veel energie en moeite in gestoken. Dan is een stukje objectiviteit vaak weg”, aldus Vat.

Toekomstbeeld
Door het feit dat de volgende generatie maar weinig is te interesseren in de overname van het familiebedrijf, loopt de toekomst van het Nederlandse familiebedrijf gevaar. Dat is een bedreiging voor de economie aangezien familiebedrijven de ruggengraat van de Nederlandse economie vormen. “Er wordt nu nog generatieoverschrijdend gedacht, de lange termijn is leidend en de werknemers zijn erg belangrijk. Aks een externe partij of investeerder het bedrijf overneemt, wordt dat vaak anders”, aldus Vat.

OrthoPharma
Voorbeelden van bedrijfsovernames binnen de familie zijn er echter ook genoeg. Ondernemer Jos Stuyver wilde zijn bedrijf OrthoPharma, een leverancier van voedingssupplementen onder de naam Momentum, aanvankelijk verkopen aan een externe partij. Tot een deal kwam het echter niet aangezien zijn dochter Danuta en haar man Sander toch aangaven het bedrijf te willen overnemen. De verkoop, die niet zonder emotie verliep, is momenteel zo goed als rond. “Je wilt rekening houden met elkaar, maar tegelijk proberen wij niet te veel te betalen en wil vader niet te weinig ontvangen. Maar we zijn er met zijn allen prima uitgekomen”, aldus dochter Danuta. “Verkoop aan een familielid is altijd lastiger dan aan een vreemde, waarbij je gewoon zo veel mogelijk geld wilt ontvangen”, erkent Vat.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief