Familiebedrijven succesvoller door lange termijn visie, snelheid en kennis

Beursgenoteerde familiebedrijven presteren de laatste jaren relatief beter dan hun concurrenten. Dat zou komen doordat familiebedrijven verder vooruit kijken, sneller handelen en hun markt beter kennen.

De omzet van beursgenoteerde familiebedrijven uit de Fortune Global 500 is sinds 2008 met zeven procent gestegen. Bij niet familie-bedrijven groeide de omzet in deze periode met 6,2 procent. Verder schrijft The Economist dat een belegging in familiebedrijven per jaar vijf procentpunt meer rendement opleverde dan een belegging in niet-familiebedrijven. Beursgenoteerde familiebedrijven hebben deze relatief betere prestaties te danken aan drie redenen.

Langetermijnvisie
Volgens adviesbureau McKinsey is veertig procent van de Europese beursgenoteerde familiebedrijven nog altijd in handen van de oprichters. Met het oog op de volgende generatie die hun bedrijven overneemt, houden deze ondernemers over het algemeen meer rekening met de lange termijn dan niet-familiebedrijven. “De familie beheert het bedrijf voor de kinderen”, stelt Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven aan de Nyenrode Business Universiteit. “De bestuursvoorzitter van een AEX-genoteerd bedrijf blijft gemiddeld drie jaar aan, van een familiebedrijf 22 jaar.” Ilse Matser, directeur van het Nederlands Centrum voor het Familiebedrijf ,stelt dat vooral de combinatie van een beursnotering, waarbij de presentatie van goede kwartaalcijfers belangrijk is, en een stabiele grootaandeelhouder, de familie, succesvol is. Matser: “Heineken moet wel degelijk rekening houden met de aandeelhouders. Die willen een bepaald rendement.” In een advertentie maakte Sligro onlangs bekend dat wie 25 jaar geleden omgerekend 22.000 euro investeerde in het familiebedrijf nu miljonair zou zijn.

Accurate beslissingen
Aangezien binnen een familiebedrijf de familie veel zeggenschap heeft, worden eindeloze vergaderingen met drukke externe commissariaten vermeden. Hoewel er hierdoor veel accurater gehandeld kan worden, heeft dit volgens Matser ook nadelen. “Het gaat om een goede mix. Als de familie telkens beslissingen doordrukt, dan blijf je als externe financieel bestuurder niet lang aan”, aldus Matser.

Marktkennis
Volgens Matser beschikken familiebedrijven daarnaast over veel marktkennis aangezien het personeelsbestand in een familiebedrijf doorgaans ouder is en de bestuurders langer op één plek zitten. “Als je langer aanblijft, dan ken je de markt natuurlijk goed”, bevestigt Flören. Zo is de tachtigjarige Ralph Sonnenberg nog altijd bestuursvoorzitter en grootaandeelhouder van het Zwitserse Hunter Douglas, het bedrijf achter jaloezieënfabrikant Luxaflex. Hoewel de jaloezieën nauwelijks veranderen, weet de familie ze nog altijd aan de man te brengen. In het familiebedrijf bekleden de zonen Marko en David allebei een topfunctie en kunnen ieder moment het stokje overnemen. Met Sonnenberg aan het stuur blijft het familiebedrijf echter goed presteren.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief