Familiebedrijven te afwachtend met e-commerce

Veel familiebedrijven wachten te lang met investeringen in e-commerce, waardoor zij commerciële kansen mislopen. Ook lopen zij het risico dat zij uit de markt worden gedrukt.

Dit concluderen onderzoekers van adviesbureau BDO in een rapport over digitaal zakendoen. Uit een enquête van BDO onder familiebedrijven blijkt dat 46 procent gering of zeer gering budget vrijmaakt voor activiteiten met betrekking tot e-commerce. Bovendien erkent 40 procent van de familiebedrijven dat er binnen de organisatie weinig kennis is over e-commerce.

Schoolvoorbeeld
De reisorganisatie OAD is een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat te laat investeerde in online ontwikkelingen. Toen het bedrijf als laatste mogelijkheid ICT en internet omarmde, hadden ze al de spreekwoordelijke boot gemist. BDO-manager Caroline van der Woude geeft als verklaring in het FD dat de terughoudende opstelling met betrekking tot nieuwe ontwikkelingen vaak voort komt uit de eigenzinnigheid van veel familiebedrijven. “Ze zijn van huis uit niet gewend om snel mee te bewegen met de omgeving. Ze volgen hun eigen koers en laten zich niet snel gek maken. Dat is hun kracht én hun zwakte”, aldus Van der Woude.

Kansen
Vooral kleine of middelgrote bedrijven zijn nog weinig actief in de digitale zakenwereld. Doordat zij nog weinig actief zijn, laten ze kansen liggen om te concurreren met grotere ondernemingen die internationaal actief zijn. Internet biedt bedrijven de kans om een grotere groep te bedienen, zonder dat zij ook fysiek aanwezig hoeven te zijn in een land. Ook hoeven producten niet fysiek in winkelschappen te liggen.

Nieuwe generatie
De nieuwe generatie die binnen het familiebedrijf aantreedt, zorgt vaak wel voor de keuze voor e-commerce. De nieuwe generatie is meer vertrouwd met de digitale wereld en heeft een frisse blik. Ook het aantrekken van externe bestuurders zorgt vaak voor een digitale impuls. Zo gaven volgens BDO verschillende familiebedrijven aan dat zij niet aan e-commerce waren begonnen als er geen externe manager in de directie had gezeten.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief