Heineken wees Unilever halve eeuw geleden af

Halverwege de jaren zestig zocht Unilever contact met Heineken voor een mogelijke fusie of overname. Het familiebedrijf voelde echter weinig  voor een samenwerking., zo is te lezen in het nieuwe boek ‘Heineken 150 jaar: Brouwerij, merk en familie’ dat vrijdag verschijnt.

Halverwege de jaren zestig zat de bierindustrie midden in een consolidatieslag. Unilever zocht destijds toenadering tot bierbrouwer Heineken om te fuseren. De toenaderingspoging van Unilever kwam aan het licht dankzij een brief die de toenmalig bestuursvoorzitter van Heineken schreef aan Unilever. “Het is duidelijk dat ook Unilever en Heineken met elkaar over fusies hebben gesproken”, stelt Keetie Slyterman, hoogleraar bedrijfsgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht in het Financieel Dagblad. “Wat Heineken betreft ging dat waarschijnlijk vooral over het samenvoegen en gezamenlijk uitbreiden van de internationale activiteiten, terwijl Unilever Heineken graag wilde overnemen om op die manier een bierdivisie op te zetten. Was zo een internationale fusie tot stand gekomen, dan had Heineken er nu heel anders uitgezien.”

Andere koers
Toen Heineken er in 1968 voor koos om niet met  Unilever samen te werken nam het familiebedrijf een andere koers. Zo nam de bierbrouwer de Amstel-brouwerijen over, wat slechts het begin was van een reeks overnames en verdere groei. In datzelfde jaar maakte Unilever bekend Britse Allied Breweries over te nemen. Dit plan sneuvelde echter een jaar later.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief