Klachten renteswaps naar AFM en Tweede Kamer

De Stichting Meldpunt Klachten Deutsche Bank, die sinds kort ook open staat voor gedupeerden van renteswaps van alle banken, gaat een bloemlezing van de klachten sturen naar de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Tweede Kamer. De stichting hoopt hiermee een oplossing te forceren voor de gedupeerde agrarische ondernemers en mkb’ers, waaronder veel familiebedrijven.

De stichting is een groot voorstander om te komen tot een oplossing als in Groot-Brittannië. Daar heeft de Britse toezichthouder FSA de banken gesommeerd meer dan 3,5 miljoen euro opzij te zetten om gedupeerden van renteswaps te compenseren. “Wij zien graag dat de geschillen laagdrempelig en vooral snel worden opgelost door middel van een onafhankelijke commissie”, aldus het meldpunt in een verklaring.

De AFM heeft echter aan de stichting laten weten niet de bevoegdheid te hebben om in individuele gevallen in te grijpen. “Alhoewel de woorden ‘autoriteit’ en ‘toezichthouder’ anders doen vermoeden, zijn de richtlijnen die zij van de overheid heeft gekregen blijkbaar niet zodanig dat de AFM even daadkrachtig kan optreden als bijvoorbeeld de Britse toezichthouder”, schrijft het meldpunt.

Bloemlezing
De stichting heeft met de AFM afgesproken dat zij een anonieme bloemlezing stuurt van de meldingen die bij het meldpunt zijn binnengekomen, zodat de autoriteit zich een beter beeld kan vormen van de klachten en de gevolgen die deze problematiek heeft op de mkb’ers. Zo zijn hun mogelijkheden hun onderneming te verbeteren en nieuwe investeringen te plegen beperkt, stelt het meldpunt. Deze bloemlezing gaat ook naar de Tweede Kamerfracties van de VVD en het CDA, zo heeft de stichting afgesproken na een gesprek met de fracties in Den Haag. Op 4 juni vindt in het parlement een vergadering plaats over de renteswap problemen van mkb’ers, meldt de stichting.

Het meldpunt heeft bij de AFM en de kamerfracties ook aandacht gevraagd voor de positie van ondernemers die van de Deutsche Bank een aflossingsregeling hebben moeten accepteren, omdat ze bij een andere bank vaak niet eens tot een gesprek konden komen. “Geen investeringen meer, geen modernisering en als het acceptatiebeleid van de andere banken niet verandert, kunnen de deuren over een paar jaar feitelijk gewoon dicht”, verklaart het meldpunt.

‘Poetin-achtige’ wijze
De stichting merkt dat Deutsche Bank, nu de druk op deze bank wat is verminderd omdat de politiek haar aandacht weer naar andere zaken heeft verlegd, er niet voor terugdeinst op ‘Poetin-achtige’ wijze met haar klanten om te gaan. “Vooral klanten die met een renteswap ‘gebakken’ zitten aan Deutsche Bank worden onder druk gezet om vooral geen actie of juridische bijstand te nemen. Ook lijkt Deutsche Bank geen moeite te hebben met het niet voldoen aan het wettelijke recht van klanten om de documenten te verstrekken waarop de swap is geadviseerd”, stelt de stichting.

De vaste Kamercommissie van Financiën heeft een schriftelijk verzoek aan Dijsselbloem gedaan om de Kamer te informeren over de actuele stand met betrekking tot de afbouw van het klantenbestand door Deutsche Bank.

Dit bericht is tot stand gekomen dankzij de redactie van BoerenBusiness.nl

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief