Langetermijnvisie blijft uitdaging bij familiebedrijven

Het blijft voor familiebedrijven lastig om op de lange termijn te plannen, blijkt uit internationaal onderzoek van BDO. Een van de conclusies van het onderzoek is dat familiebedrijven over heel de wereld dezelfde moeilijkheden ervaren.

Voor elk familiebedrijf is een succesvolle bedrijfsovername en strategie belangrijk voor het bedrijf en de familie. Met dat gegeven is BDO Global Family Business Group een onderzoek gestart met dertien verschillende invalshoeken. Er is onder andere gekeken naar de combinatie van eigendom, bedrijf en familie.

Gebrek aan kennis
Eén van belangrijkste bevindingen uit het onderzoek is dat familiebedrijven wel bezig zijn met het maken van plannen voor de toekomst, maar dat ze vaak niet weten hoe ze die plannen moeten vormgeven. De keuzes die gemaakt worden, zijn vaker gebaseerd op aannames dan op feiten. Dat blijkt uit de enquête onder tweehonderd familiebedrijven. Volgens Ed van de Vijver, lid van BDO Global Family Business Group, verwerven familiebedrijven kennis op verschillende manieren, zowel intern als extern: “Sommige familiebedrijven injecteren kennis door eens in de zoveel tijd een extern iemand het bedrijf binnen te halen.” Daarnaast kunnen families het ook dichterbij zoeken: “Ze kunnen de kennis ook vergroten door familieleden een opleiding aan te bieden. Helaas denken familiebedrijven vaak niet na over de mogelijkheden.”

In het onderzoek wordt ook gekeken naar de samenwerkingsbanden binnen de familiebedrijven. Er wordt onder andere gevraagd of individuele familieleden hetzelfde denken over de gang van zaken. Twintig procent van de ondervraagden geeft aan dat ze vaak op dezelfde golflengte zitten. Bij de overigen is sprake van minder eensgezindheid, waarbij achttien procent aangeeft dat ze helemaal niet op hetzelfde ‘level’ zitten. Als families beter willen samenwerken om het eens te worden over bepaalde zaken, suggereert het onderzoek dat de medewerkers ervoor moeten zorgen dat zij opener communiceren. Dat is onder meer belangrijk met het oog op verbetering van hun besluitvorming. Daarnaast is het lastig voor familiebedrijven om onderlinge niveauverschillen te benoemen: “Eventuele  verschillen tussen talenten kan men zien als bedreiging, maar ook   als een kans. Dat verschilt per familiebedrijf.”

Familiebanden
Het onderzoek focust niet alleen op langetermijnvisie, maar ook op de interne familiebanden. Het onderzoek beantwoordt bijvoorbeeld de vragen of familiebedrijven gefocust zijn op de opvolging binnen familie of open minded zijn voor niet verwante sollicitanten. In dit onderzoek wordt gekeken naar de meningen van medewerkers over familiebedrijven: wie werkzaam is bij een familiebedrijf, is bijvoorbeeld optimistischer over familiebanden  dan over toekomstige onzekerheid, communicatie en opvolgingsplanning.

Uit data van het onderzoek blijkt dat er een trend te merken is onder vrouwelijke medewerkers. Vrouwen worden steeds meer betrokken bij het maken van keuzes binnen het familiebedrijf. Vroeger werden vrouwen en dochters alleen geïnformeerd met de belangrijkste gang van zaken. Tegenwoordig is dat niet meer het geval; vrouwen willen meebeslissen in de langetermijnvisies van het bedrijf.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief