Mvo-beleid van mkb mist structuur

Mkb’ers vinden het belangrijk om met hun bedrijven, veelal familiebedrijven, een maatschappelijke bijdrage te leveren. Deze inspanning heeft echter veel meer effect als zij hun doelen ook meetbaar maken.

Mkb’ers vinden het over het algemeen belangrijk om in hun bedrijfsvoering zoveel mogelijk rekening te houden met het maatschappelijk belang. Volgens Hoogleraar Randel Carlock is dit maatschappelijke bewustzijn het sterkst aanwezig in familiebedrijven. Echter, het mvo-beleid van deze bedrijven zou veel effectiever zijn als ze hun doelen meetbaar maken en hier gestructureerder mee aan de slag gaan. Dat blijkt uit onderzoek van MVO Nederland en Wageningen UR die het mvo-beleid onderzochten van 450 bedrijven in 28 verschillende branches.

Een stapje verder
Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de deelnemende bedrijven de basics van het maatschappelijk verantwoord ondernemen wel op orde heeft. Zo wordt er goed omgegaan met personeel, wordt er energie bespaard en wordt er afval gescheiden. “Maar je wordt als ondernemer niet aangesproken op je energierekening. Wel op je rol in de keten”, aldus José van der Klauw, manager van het MVO Netwerk Brancheorganisaties. Volgens haar is het belangrijker dat je de leveranciers goed behandelt en op tijd betaalt. Daarnaast is het belangrijk dat wat je verdient in verhouding is met de rest van de branche en dat je als bedrijf geen schade veroorzaakt aan kwetsbare natuur en mensen. “Maar ook: kun je met je bedrijf een ander vooruit helpen, maak je de wereld hier of elders groener? Dat zijn de onderwerpen waarmee je opvalt”, aldus Van der Klauw. Het mkb mag in haar mvo-beleid dus wel een stapje verder gaan.

Meer structuur
Het onderzoek moest meer inzicht geven in de manier waarop het mkb omgaat met maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Er gebeurt heel veel, maar het mag meer structuur krijgen”, luidt de conclusie van Van der Klauw. Zij adviseert het mkb om haar huidige mvo-activiteiten op papier te zetten. Daarnaast is het goed om de doelen van deze activiteiten uit te drukken in meetbare indicatoren. Een bedrijf dat wil bezuinigen op energie, moet deze doelstelling dus concretiseren door bijvoorbeeld te streven naar een vijftien procent goedkopere energierekening. Volgens Van der Klauw is hierin een belangrijke taak weggelegd voor de brancheverenigingen.

E-learning
Om ondernemers te helpen met een structureler mvo-beleid, is er een graits e-learning tool ontwikkeld. “E-learning heeft ons inzicht gegeven in de verschillende duurzaamheidsthema’s”, vertelt Lennart Visser van fruitimporteur Total Produce op duurzaamgeproduceerd.nl. “Het geeft structuur in ons duurzaamheidsbeleid en maakt de doorvertaling naar concrete doelstellingen mogelijk. Duurzaamheid gaat niet alleen om duurzaam denken, maar vooral om duurzaam doen”, aldus Visser.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief