Een familiebedrijf krijgt door de generaties heen vaak met grote veranderingen te maken. Zo ook Koninklijke Van der Most, drukkerij en de grootste enveloppenfabriek van de Benelux. Het bedrijf begon in 1904 met het produceren van briefkaarten, labels, nota’s en adreskaarten. Na de oorlog werden enveloppen steeds belangrijker en het bedrijf groeide verder uit. “Voor de komst van e-mail en internet was de voorbedrukte envelop een van dé visitekaartjes van elk bedrijf”, aldus mt.nl.

Tegenwoordig sturen we liever een e-card dan een handgeschreven kaart en envelop, liever een e-mail dan een brief. Met de komst van het internet blijkt de envelop een product met een beperkte levensduur. Marriël van der Most – inmiddels vierde generatie Van der Most – is zich volledig bewust van deze ontwikkeling en wil veranderingen doorvoeren die het bedrijf toekomstbestendig zullen maken. “Met alleen drukwerk en enveloppen bestaan we niet nog 100 jaar,” stelt Marriël van der Most.

Diensten uitbreiden
Om op de huidige veranderingen binnen de markt in te spelen en het voortbestaan van het familiebedrijf veilig te stellen, moet Koninklijk Van der Most meegroeien. Marriël van der Most bekleedt samen met haar vader en neef de directie van het bedrijf. Samen moeten zij de nieuwe koers van het bedrijf bepalen. “Om te vernieuwen kijken we verder dan het huidige product. We willen ons ontwikkelen van een grafisch dienstverlener tot een full service communicatiebedrijf”, zegt Van der Most. Dit houdt in dat Koninklijk Van der Most haar diensten zal uitbreiden en voortaan alle communicatiemiddelen zal produceren en alle bijbehorende dienstverlening wil verzorgen, zowel online als offline.

Dat ze met deze nieuwe aanpak de spijker op de kop lijken te slaan, blijkt uit de omzet: de nieuwe diensten en producten zoals magazines maken bijna een derde uit van de omzet. De goede reputatie van het familiebedrijf heeft de transitie vergemakkelijkt. “We hebben bij onze klanten een reputatie dat we altijd leveren. Op tijd. Nou ja, bijna altijd’, lacht Van der Most. Voor sommige klanten is Koninklijk Van der Most al veertig jaar hun huisdrukker en leverancier van enveloppen. “Omdat ze ons al vertrouwen gaan ze ook met ons in zee voor de nieuwe diensten die we leveren. Mooie voorbeelden daarvan zijn KLM en Sodexo.”

Personeel overtuigen
Niet alleen de klanten, maar ook het eigen personeel moet zich comfortabel voelen bij de veranderingen binnen het bedrijf. “We zijn van oorsprong een fabriek. En nu gaan we ineens mensen aannemen in functies als webdeveloper of vormgever. Dat levert weleens wat weerstand op.” Zelfs de vader van Marriël van der Most heeft wel eens moeite zich neer te leggen bij de ontwikkelingen van het bedrijf. “Die moppert dan over het salaris van die developer – veel te duur – maar kan bij wijze van spreken zonder met zijn ogen te knipperen een miljoen euro uitgeven aan een nieuwe machine.”

Met alle aanpassingen binnen het bedrijf, lijkt er een transformatie plaats te vinden van productiebedrijf naar zakelijk dienstverlener. Hier denkt Van der Most echter heel anders over. “We worden geen hip reclamebureau. We blijven mooie dingen maken in Heerde.” Van der Most maakt zich geen zorgen over het vullen van de nieuwe functies binnen het bedrijf, want dat lijkt vanzelf te gaan. “Dat komt denk ik omdat de mensen graag in Heerde blijven of juist terugkomen”, concludeert Marriël. Lees het artikel op mt.nl.