Ondernemers hebben geen oog voor buy-out [afl. 2]

Bedrijfsoverdracht buiten de familie, een goed alternatief? Zo luidt de titel van de Familiebedrijvenbarometer die het Centrum van het Familiebedrijf (CFB) in samenwerking met ING en BDO alweer in 2009 publiceerde. De uitkomsten van het onderzoek zijn nog steeds actueel. Deel 2 van een serie artikelen over dit thema.

Voor de Familiebedrijvenbarometer is onderzocht in hoeverre de recessie van invloed is op de wijze waarop ondernemers hun bedrijf willen verkopen. Alexander Thomassen, Senior Projectmanager Financial Advisory Services bij ING, had verwacht dat er veel meer mbo’s (management buy-outs) zouden plaatsvinden. Het aantal overdrachten binnen de familie neemt namelijk al jaren langzaam af. ‘Ondernemerschap is nu eenmaal niet erfelijk. Bovendien is het – ook als iemand voldoende gekwalificeerd is en het ondernemerschap in zich heeft – maar de vraag of hij of zij er zin in heeft.’

Mbo over het hoofd
Toch zien veel ondernemers de mbo over het hoofd. Dat geldt overigens niet voor alle eigenaren. Vooral ondernemers die hun bedrijf niet als familiebedrijf bestempelen, staan open voor mbo’s en mbi’s (management buy ins). Zij geven vaak leiding aan bedrijven met minder dan twintig medewerkers en zijn veelal relatief jong. Dit is een indicatie dat buitenfamiliale overdrachten in de toekomst aan terrein winnen.

Overnamemarkt mkb
De om zich heen maaiende crisis was eigenlijk aanleiding om de markt voor bedrijfsoverdrachten in het mkb weer eens onder de loep te nemen. ‘We voelden op onze klompen aan dat er iets zou gebeuren in de overnamemarkt’, zegt Thomassen. ‘Veel ondernemers hadden net drie heel mooie jaren gehad en toen moesten zij met hun bedrijf ineens terug naar de focus. Alle hens aan dek!’ Bedrijfsoverdracht is voor veel ondernemers iets waar ze pas erg laat over nadenken. De crisis heeft alleen maar gezorgd voor nog meer uitstel. Eén op de vier respondenten die binnen drie jaar wil overdragen, geeft aan dat de recessie zorgt voor vertraging van de overdracht.

Ilse Matser, directeur van het CFB: ‘Ondernemers vinden het normaal al moeilijk hun bedrijf over te dragen. Nu is dat nog sterker. Heel begrijpelijk overigens. Ze willen nu gewoon hun hoofd boven water houden en geven prioriteit aan de dagelijkse bedrijfsvoering en het behouden van klanten. Het idee van een overdracht is maar luxe in tijden van recessie. Richting klanten of de bank is het trouwens ook niet logisch om het schip nu te verlaten.’ De verwachting is dat in de jaren na de recessie duidelijk meer overdrachten plaatsvinden.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van Overnamematch.nl.
Lees ook deel 1 en deel 3 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief