Quote-hoofdredacteur presenteert familiebedrijven-serie: “2de generatie soms saai”

Opvolging. Een woord dat iedereen kent, maar dat binnen familiebedrijven waarschijnlijk de zwaarste lading heeft. WNL zendt sinds 31 juli het tv-programma De Opvolgers uit, waarbij wordt gefocust op de opvolging bijtien uiteenlopende familiebedrijven. Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck (1984) is onder meer winnaar van de televisiequiz De Slimste Mens , oud-advocaat en oud-eigenaar van meerdere pizzatenten. Sinds de start van De Opvolgers kan hij ook ‘presentator’ aan deze lijst toevoegen. Deel één van een vraag-antwoordgesprek met Schimmelpenninck, over de serie en zijn familiariteit met familiebedrijven.

  • Familiebedrijven zijn over het algemeen conservatief. Je bent een proactieve, ambitieuze ondernemer én een kritisch journalist. Jeuken je handen om je ermee te bemoeien?

“Nee, dat zou ongepast zijn. De families zijn iedere dag bezig met hun bedrijf. Als ik me daar als presentatortje even tegenaan ga bemoeien, is dat wel héél lomp. Maar als ze me om advies zouden vragen, zou ik zeker wel willen meedenken. Over het algemeen kwam ik weinig vreemde zaken tegen bij de familiebedrijven die we bezochten, maar als oud-advocaat valt het me wel op dat er weinig wordt vastgelegd. Er zijn amper afspraken over opvolging en harde financiële cijfers ontbreken. Ik herken dit bij de situatie van mijn vriendin, die mogelijk het bedrijf van haar vader overneemt. Moeilijke gesprekken, meestal over geld, gaan ze uit de weg, maar als beide partijen onduidelijk blijven over hun wensen, heb je uiteindelijk een groot probleem.”

  • Je hebt vele aanbiedingen voor een eigen tv-programma gehad. Je koos uiteindelijk voor een programma over familiebedrijven en opvolging. Wat zijn je drijfveren?

“Ik ben oprecht geïnteresseerd in familiebedrijven. Omdat het zo dicht bij Quote staat.
De Quote 500 die we jaarlijks publiceren kun je bijna net zo goed ‘Familiebedrijven 500’ noemen. Daarnaast zijn opvolging binnen familiebedrijven, en de conflicten en risico’s die daar bij horen, interessante domeinen die raakvlakken hebben met zowel Quote als met mij als persoon. We hebben met onze familie een landgoed in handen. Je groeit dan ook op in de wetenschap dat voortzetting van dit bezit ooit jouw verantwoordelijkheid wordt. Je moet voorbereid zijn op de opvolging; over waar het geld binnenkomt en uitgaat. Vanuit die ervaring heb ik mijn affiniteit met familiebedrijven ontwikkeld.”

  • Wat vind je het meest interessant aan familiebedrijven?

“De eerste generatie van familiebedrijven. Dat zijn de lefgozertjes. De generatie daarna zijn de managers; de verstandige mensen, die het bedrijf groter maken maar wel een stuk saaier zijn. Ze zijn minder uitgesproken, zijn over het algemeen minder grappig en missen de vechtersmentaliteit. Ook wel logisch, want als je vader een dominante man was die voortdurend de aandacht naar zich toe trok én de koers bepaalde, dan vormt je dat als kind. Een aansprekend voorbeeld van de eerste generatie binnen een familiebedrijf is Rahma El Mouden, oprichters van een succesvol Amsterdams schoonmaakbedrijf. In de eerste aflevering komt haar verhaal aan bod. In een cultuur waarbinnen vrouwen überhaupt niet werken, start ze niet alleen een carrière, maar richt ze ook een succesvolle organisatie op, die ze uitbouwt tot een groot succes. Daarnaast spreekt de arbeidsethos bij familiebedrijven me aan. Ik kom uit een keurige familie, waarin je wordt aangemoedigd om te studeren en een mooie baan te vinden. Bij familiebedrijven is dit anders: daar staan de kinderen hun zakgeld te verdienen aan de lopende band binnen het bedrijf. Ze leren dat ze hard moeten werken en dat geld niet vanzelf naar hen toekomt. Dat hard werken loont, heb ik als ondernemer [red. als franchiser van twee Amsterdamse pizzarestaurants] geleerd. Maar dat had ik liever wel een jaar of tien eerder van huis uit meegekregen.”

De Opvolgers volg je op NPO1 en via Fambizz.nl
De 5-delige serie De Opvolgers is geproduceerd door omroep WNL en iedere dinsdagavond te zien op NPO1 om 22:15 uur. Na iedere uitzending lees je op Fambizz.nl een recensie over de afgelopen aflevering.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief