Raad in Beeld: Jan Beerling (Holtrop Ravesloot)

Sinds eind 2016 is de redactie van Fambizz verrijkt met zeven extra experts uit het vak. In deze rubriek, Raad in Beeld, stellen we ze één voor één aan u voor. Vandaag is het woord aan Jan Beerling (Holtrop Ravesloot).

Op wat voor manier is uw organisatie betrokken bij familiebedrijven?
“Sinds onze oprichting in 1960 richten wij ons op het invullen van senior managementfuncties. Wij zijn het langst bestaande executive search-bureau van Nederland. Naast executive search richten wij ons ook op non-executive search (toezichthouders). Vanaf het begin hebben familiebedrijven altijd als een rode draad door onze opdrachtenportefeuille gelopen. Naast het versterken van het management van familiebedrijven, dan wel het voorzien in opvolging, worden wij meer en meer betrokken bij het inrichten van de governancestructuur. Met name het in een vroegtijdig stadium inrichten van een professionele RvC heeft later grote toegevoegde waarde bij continuïteitsvraagstukken. Zeker daar waar een algemeen directeur van buiten de familie gezocht gaat worden, is de kans van slagen – zowel in het zoekproces als na de aanstelling – aanzienlijk groter als er een professionele RvC aanwezig is.”

Waar komt uw persoonlijke affiniteit met familiebedrijven vandaan?
“Zelf kom ik uit een ondernemende familie en daarnaast ben ik ook zelf ondernemer in de rol van mede-eigenaar bij Holtrop Ravesloot. Als zodanig voel je van binnenuit waar ondernemers mee te maken hebben. Wij spreken daarin dezelfde taal. Daarnaast heeft het familiebedrijf een ‘ziel’, anders dan bij beursgenoteerde bedrijven. Deze ‘niet-rationele kant’ vind ik zeer intrigerend en inspirerend.”

Heeft u een boodschap voor (bestuurders van) familiebedrijven?
“Ik zou hen willen meegeven ruim van tevoren te gaan nadenken over opvolgingsvraagstukken. Niet alleen de rationele kant, maar met name ook het emotionele proces heeft tijd nodig. Zo is er eventueel opvolging vanuit de familie mogelijk. Het beoordelen van de volgende generatie op geschiktheid vraagt tijd, maar zeker ook het wennen aan de gedachte dat de volgende generatie wellicht niet geschikt is of überhaupt geen interesse heeft. De scheidslijn tussen werk en privé is vaak diffuus en lastig uit elkaar te halen; bij familiebedrijven speelt juist deze emotionele kant van het verhaal vaak een doorslaggevende rol. Door op tijd over opvolging na te denken, geeft de ondernemer de mogelijkheid zorg te dragen voor een goede structuur en inbedding, waarbinnen opvolging georganiseerd kan worden.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief