Rabobank start onderzoek naar familiebedrijven

De Rabobank start samen met BDO Accountants & Adviseurs en het Erasmus Centre for Family Business (ECFB) een wetenschappelijk onderzoek naar familiebedrijven. Het belangrijkste doel van dit onderzoek is het omzetten van resultaten naar praktische hulpmiddelen en herkenbare cases.

Begin 2016 start het eerste onderzoek met als onderwerp “de strategieverandering na generatiewisseling”. Een fundamenteel deel van de klantenkring van zowel BDO als de Rabobank bestaat uit familiebedrijven. Het ECFB doet internationaal onderzoek naar familiebedrijven en neemt een leidende rol op zich als universitair centrum. “Ons doel is om jaarlijks tot nieuwe inzichten over het familiebedrijf te komen, om zo beter te begrijpen wat familiebedrijven uniek en soms letterlijk onnavolgbaar maakt. Ongeacht de branche hebben deze ondernemers namelijk allemaal de gemeenschappelijke dimensie van het familiebedrijf; het is niet alleen maar je baan, maar als ware een verlengstuk van je persoonlijke identiteit”, zegt Pursey Heugens, mededirecteur van het ECFB en Professor in Organisation Theory, Development, and Change aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

De strategieverandering na generatiewisseling Het onderwerp is gekozen vanwege de verontrustende cijfers die aan het licht kwamen in een eerder onderzoek rondom bedrijfsopvolging in familiebedrijven. Zo’n 30 tot 35 procent van de familiebedrijven overleeft de eerste generatiewisseling en minder dan vijf procent overleeft de derde. Een ander gevolg van generatiewisselingen binnen een familiebedrijf is extreme winstdaling. Een van de oorzaken hiervan is dat veel bedrijfsopvolgers zich in de eerste instantie meer rentmeester voelen dan ondernemer. “De oorzaak ligt vaak in een veel conservatiever ondernemerschap na opvolging. Die spiegel zou iedere aspirant-bestuurder van een familiebedrijf voorgehouden moeten worden, liefst ruim voordat zij of hij verantwoordelijk wordt gemaakt voor het voortbestaan van de onderneming.”, verklaart Heugens.

Op de website van Rabobank kunt u meer lezen over het nieuwe partnerschip en het onderzoek.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief