Rotterdams familiebedrijf importeert champagne van het jaar

Het Rotterdamse familiebedrijf Jan van Breda importeert de Nathalie Falmet Brut. Deze champagne is door The Wine & Food Association onderscheiden als de beste champagne van Nederland.

Wijnhandel Jan van Breda is opgericht in 1902 door Jan van Breda, de overgrootvader van de generatie die nu leiding geeft aan het bedrijf. De winkel werd geopend in de Korte Hoogstraat. Op de ruit stond waar de winkel in deed: “ál drinkbaar lekkers en de mooiste cru’s van Frankrijk.”

Zwerven door Rotterdam
“Het concept is altijd heel simpel geweest: het importeren en verkopen van lekkere wijnen. Wij hebben zelf dan ook persoonlijk contact met de wijnboeren in Frankrijk en Duitsland. Ook de huidige winkel ziet er nog traditioneel uit en dat waarderen klanten”, vertelt Sietske van Breda. “Na de oorlog en de bombardementen volgden omzwervingen door Rotterdam. Er volgden verhuizingen naar de Savornin Lohmanlaan (tijdens de eerste maanden van de oorlog), de Coolsingel en in 1953 de Lijnbaan. Inmiddels zitten we al meer dan 25 jaar aan Westerkade in het Scheepvaartkwartier, een mooie wijk met veel monumentale panden.”

Wijn ging er in met de paplepel
De familie Van Breda kreeg de voorliefde voor wijn met de paplepel ingegoten. Sietske: “In ons ouderlijk huis speelde wijnen een grote rol, op vakantie gingen we altijd langs wijnboeren. Dat is natuurlijk hartstikke leuk.” Sietske van Breda ging zelf aan de slag bij een wijnimporteur, tot ze in 2001 gevraagd werd om haar vader te helpen in zijn winkel. “De keuze tussen op kantoor zitten of in de winkel staan was toen snel gemaakt; uiteindelijk ben ik niet meer weggegaan. Ik vind het wel belangrijk dat ik elders kennis heb opgedaan. Mijn broer Kees, waarmee ik de winkel run, was eerder ook niet van plan om de winkel over te nemen. Hij studeerde en werkte als bijbaan veelvuldig in de zaak. Ook hij is niet meer vertrokken.”

Een eigen visie komt niet zonder succes
“Mijn vader is een paar dagen per week aanwezig in de winkel, als een soort mentor en patron. We hebben nog steeds veel klanten die hij goed kent en na bijna 50 jaar heeft hij natuurlijk veel kennis van zaken. Toch gaat het overdragen van taken op een natuurlijke manier en krijgen we de ruimte om onze eigen initiatieven vorm te geven. Dat is plezierig.” Een van die nieuwe initiatieven dit jaar was onder andere het meedoen met de wedstrijd van The Wine & Food Association. “Vroeger was dat niet per se nodig. Ons leek het zinnig om het eens te proberen, we hebben goede wijnen en kregen een uitnodiging om mee te doen.”

“Het was een behoorlijk spannende finale. De Franse Nathalie Falmet, de wijnmaker en naamgever van onze inzending, was aanwezig op ons verzoek. Ze assisteerde ons tijdens de proeverij. Het zou natuurlijk een gigantische sof zijn als ze voor niets gekomen zou zijn. Gelukkig was haar bezoek niet zonder succes. En juist omdat ze zelf ook aanwezig was, was het zo leuk om te winnen.”

Per toeval een familiebedrijf
Hoe de toekomst er bij Jan van Breda uit ziet? “Het bedrijf is al vier generaties zonder opzet overgedragen aan een nieuwe generatie. Ik heb bijvoorbeeld zelf ook nog geen idee wat mijn drie zonen zullen doen, daar laat ik ze helemaal vrij in. Ze zitten nog op middelbare school en helpen af en toe in december mee, als we het druk hebben met de relatiegeschenken. Op die manier hebben mijn broer en ik ook onze eerste stapjes gezet in het bedrijf. Het is een leuk bijbaantje, waardoor je al vroeg op een positieve manier besmet raakt met het bedrijf.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief