Vergeet de 4 P’s van marketing: het gaat om de vier V’s van Familiebedrijf

Een ondernemer moet durven, creatief zijn, visie hebben. Maar een ondernemer die echt succesvol wil zijn, moet ook inspireren.

Zijn medewerkers én zijn klanten moeten geïnspireerd raken. Dit gebeurt door je geest in het ondernemen te leggen en mensen écht te raken en op ideeën te brengen. Wat doe jij, als ondernemer in het familiebedrijf, om je klant te inspireren? Wat doe je om de klant te vinden, te verbinden, te verwennen en te verrassen? Het zijn deze vier V’s waarmee je het verschil kunt maken en ervoor kunt zorgen dat partijen klant worden en blijven. En juist op deze punten kunnen veel MKB-bedrijven nog een hoop winnen, zien wij in de praktijk. Als AFAS Software, een familiebedrijf van de tweede generatie met twee families aan het roer, proberen wij juist op deze elementen te scoren.

Veel bedrijven pakken de groei en versnelling niet die mogelijk is. Zij laten kansen onbenut, zetten het bedrijf voort zoals vader of opa dat ooit is begonnen. Maar dat kan niet meer. De tijden veranderen, je moet voortdurend mee met de ontwikkelingen of ze zelf voor blijven. En dat geldt zeker ook voor marketing, iets dat veel ondernemers nog steeds een vies woord vinden. Dat is in mijn optiek niet meer van deze tijd. Je mag trots laten zien. Trots op je product, trots op de organisatie, op wat je tot nu toe hebt bereikt. En trots op het feit dat je een familiebedrijf bent. Familiebedrijven hebben vaak een fantastische relatie met hun klanten. Maak daar gebruik van, ook voor marketingdoeleinden.

Marketing heeft bij AFAS een strategische pet op, maar ook een duidelijke faciliterende rol. En dat faciliteren gebeurt niet altijd vanuit creativiteit. We jagen klanten en medewerkers aan om zoveel mogelijk impact te hebben in de markt. Een idee moet geen idee blijven, maar uitgevoerd worden.
Familiebedrijven staan er bekend om dat ze hun onderbuikgevoel gebruiken. Om zaken te doen op de korte termijn, maar zeer zeker ook op de lange termijn. Dat geldt voor ons ook. Maar wij zetten daarbij wel cijfers in, om ons onderbuikgevoel te staven. Daarom laten we om de twee jaar een (extern en onafhankelijk) naamsbekendheidonderzoek uitvoeren. Het meest recente onderzoeksrapport geeft aan dat AFAS nog steeds stappen maakt, al is de naamsbekendheid inmiddels zo groot, dat de stapjes kleiner worden.

In het kort wat cijfers. De totale naamsbekendheid van AFAS was vorig jaar net als in 2014 66 procent. De spontane naamsbekendheid is met 2 procent toegenomen. De naamsbekendheid in de zakelijke doelgroep is met 74 procent gelijkgebleven. Tweederde van de respondenten die AFAS kent, heeft een goede indruk van de organisatie. Dit komt met name door het gemak dat AFAS biedt en de betrouwbaarheid die het uitstraalt. Dit zijn tevens de twee belangrijkste aspecten voor respondenten in het kiezen van een business softwareleverancier. En natuurlijk kijken we ook met een schuin oog naar wat de concurrentie doet.

TV en internet zorgen voor de grootste naamsbekendheid van AFAS. We doen geen reclame op TV, dit moet dus wel AZ zijn. Die bekendheid helpt de betrouwbaarheid van ons imago. Het helpt ook als bijvoorbeeld ondernemers of accountants ons online tegenkomen als gevolg van onze vele en diverse marketingactiviteiten. Maar de echte slag slaan wij pas wanneer we mensen ontmoeten. Vaak gebeurt dat op ons kantoor in Leusden. Maar ook AZ of het AFAS Circustheater, waar wij sponsor van zijn, zijn populaire locaties om onze relaties (beter) te leren kennen. Mensen willen zaken doen met mensen. Wij zullen altijd werken aan verbondenheid door mensen persoonlijk te leren kennen. En door ze te inspireren, want dat is misschien wel de grootste kracht van ons bedrijf. Dit heeft zeker impact op de betrouwbaarheid die naar voren is gekomen in het onderzoek.

Genoeg over de V van Vinden. Word jij als ondernemer voldoende gevonden? In mijn volgende blog meer over de V van Verbinden….

Martijn Delahaye, marketingdirecteur van VFamiliebedrijf AFAS Software

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief