Vijf tips voor goede communicatie in familiebedrijf

Deventer – Conflicten binnen familiebedrijven komen regelmatig voor. Door goede communicatie in het familiebedrijf is de kans op een lang leven van het bedrijf vele malen groter.

Onenigheid binnen familiebedrijven is een heikel punt. Door conflicten tussen bijvoorbeeld broer en zus, overleeft slechts twintig procent van de familiebedrijven in de Verenigde Staten de overgang van de eerste naar de tweede generatie. De Amerikaanse bedrijvendokter Barry Moltz helpt als spreker, trainer, schrijver en consultant kleine bedrijven en familiebedrijven uit de brand. Hij springt met name bij op gebied van verkoop, marketing, klantenservice, financiën en personeelsbeheer. Volgens hem is communicatie de sleutelrol tot succes binnen bedrijven en dan met name binnen familiebedrijven. Moltz geeft tips om communicatieproblemen binnen familiebedrijven te voorkomen.

1. Ga na wat de oorzaak is van het probleem
Als er problemen zijn binnen het familiebedrijf, moet het bedrijf zich afvragen wat de oorzaak is van het probleem. Familiebedrijven moeten niet in discussie gaan wanneer het slecht gaat met het bedrijf. Wacht tot het allemaal iets beter gaat en trek dan eens aan de bel.

2. Voorkom emotionele situaties
Als het minder gaat met het familiebedrijf, staan werknemers van het bedrijf vaak minder open voor commentaar. Als je in deze fase toch besluit om iets aan te kaarten, bestaat de kans dat persoonlijke of emotionele kwesties uit het verleden weer worden opgehaald en dat zorgt voor alleen maar meer problemen. Zit een werknemer bijvoorbeeld niet lekker in zijn vel, wacht dan af tot hij enigszins is bijgekomen en kaart dan het probleem aan. Zo voorkom je onnodige problemen binnen het familiebedrijf.

3. Los problemen tijdig op
Het niet tijdig oplossen van problemen binnen een familiebedrijf bezorgt het bedrijf vaak alleen maar meer schade. Door de problemen links te laten liggen, kan het maar zo zijn dat het familiebedrijf de volgende generatie niet eens bereikt.

4. Stel vast wat de definitie van succes is
Het doel van familiebedrijven is vaak duidelijk door hun sterke langetermijnvisie. Dit doel wordt ook door de werkende familieleden in het bedrijf vaak nagestreefd. Maar over hoe het doel bereikt wordt, bestaat vaak onenigheid en dat zorgt dus voor problemen. Wat zijn eigenlijk de sterktes en de zwaktes van het bedrijf? Het is raadzaam om ieder familielid in het bedrijf de sterktes en zwaktes van het bedrijf op te laten schrijven. Door dit gezamenlijk te bespreken ontstaat vaak een goede oplossing om het doel van het familiebedrijf ook daadwerkelijk te bereiken en onenigheden te voorkomen.

5. Zorg voor een duidelijke taakverdeling
Iedereen in een familiebedrijf moet weten wat zijn taak is. Een onduidelijke taakverdeling levert nogal eens problemen op. Werknemers begeven zich bijvoorbeeld op een terrein dat helemaal niet tot hun functie behoort, waardoor het onduidelijk is wie waar verantwoordelijk voor is. Iedereen een duidelijke functie geven, resulteert ook in het halen van  deadlines. Als iemand zijn deel van de opdracht te laat aanlevert, kan een ander immers niet verder met zijn werkzaamheden. Een goede functieverdeling binnen familiebedrijven moet zorgen voor minder onenigheid en goede vooruitzichten voor de toekomst.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief