‘Wij willen het verschil maken door innovatie’

Sinds Vivienne van Eijkelenborg de leiding over het familiebedrijf Difrax in 1999 van haar ouders overnam, heeft de nadruk altijd op innovatie gelegen. Het verbeteren van de babyproductenmarkt heeft altijd haar aandacht:  “Als een nieuw product geen toegevoegde waarde op de markt heeft, doen we daar geen investering in.”

In 1997 kwam Vivienne in het familiebedrijf werken en twee jaar later nam ze het bedrijf over van haar ouders. Vanaf dat moment heeft innovatie een belangrijk rol in het bedrijf gespeeld: “Met passie wordt er naar de producten gekeken en we nemen de tijd om te verbeteren.”

Innovatie
Volgens Vivienne van Eijkelenborg is innovatie belangrijk voor het bedrijf om voort te blijven bestaan. Ze vraagt zich vaak bij producten af: “Waarom is iets zoals het is?” Veertig jaar lang produceerden producenten van babyflessen  een rechte babyfles, maar daar kwam verandering in na de bedrijfsopvolging. “Samen met specialisten kijken we naar de producten om het te optimaliseren voor ouders en kinderen” Na veertig jaar veranderde Difrax de rechte babyfles naar een S-bochtige fles, waardoor de baby minder lucht naar binnen krijgt bij het drinken uit de fles.

De onderneemster voelt een druk om te innoveren binnen haar bedrijf: “Ik investeer niet in een product dat al door andere producenten op de markt is gebracht. Het product moet toegevoegde waarde hebben, wil ik erin investeren.” Op die manier probeert ze het bedrijf helder en innovatief te houden: “Je moet jezelf triggeren om door te innoveren.”

China
In Nederland is Difrax marktleider en in het buitenland timmert het bedrijf ook aan de weg. “Wereldwijd geldt natuurlijk hetzelfde voor alle ouders: ze willen hun baby’s en kinderen beschermen. Maar in China werkt het met vertrouwen van ouders anders dan in Nederland”, aldus Van Eijkelenborg.

Bijvoorbeeld door het melkschandaal  zijn Chinese ouders nog voorzichtiger dan ouders in de rest van de wereld als het gaat om babyproducten. Het vertrouwen in westerse babyproducten is echter gestegen en Difrax speelt daarop in. “Vaak worden producten nagemaakt. Om er zeker van te zijn dat Chinese ouders een origineel en kwalitatief Difrax product krijgen en geen kopie,  distribueren we via 1 distributeur.”

Familiebedrijf
Het familiebedrijf begon in 1967 en bestaat inmiddels bijna vijftig jaar. Nog steeds ziet Difrax veel kansen in de baby productensector: “We kijken naar alle producten als we innoveren, van sterilisators tot baby tandenborsteltjes.” De S-fles, die tegenwoordig op de markt  is, heeft twee jaar aan ontwikkelingstijd nodig gehad.

Sinds het duidelijk werd dat Vivienne van Eijkelenborg het bedrijf van haar ouders zou overnemen, hebben zij de overgang zo duidelijk mogelijk willen regelen. “In 1997 kwam ik in het bedrijf en twee jaar later nam ik het over. Vanaf dat moment waren mijn ouders steeds minder  betrokken bij het bedrijf.” Dat is een bewuste keuze geweest: “Om geen emoties mee te laten spelen en familieruzies te voorkomen, hebben we alles heel zakelijk laten regelen. Op sommige momenten was dat soms lastig, maar nu ben ik daar nog steeds heel blij mee.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief