Familiesuper groeit gestaag door

 In Innovatie

Nederland wordt steeds geler. De kenmerkende kleur van supermarktbedrijf Jumbo siert sinds deze week vierhonderd winkels. Nieuwe plannen zijn er in de vorm van een webshop.

De ombouw van vierhonderd filialen van het overgenomen C1000, een operatie die drie jaar geleden begon, heeft de groei van Jumbo in een stroomversnelling gebracht. Eenmaal afgerond zal de Jumbo-keten zeshonderd winkels tellen, 60.000 medewerkers en een omzet van boven de 7 miljard euro. Deze week ging in het Brabantse Nuenen het vierhonderdste filiaal open.

Ombouw
De omzet van het familiebedrijf is in tien jaar gegroeid van 616 miljoen naar 3,8 miljard euro, met een marktaandeel van 20 procent. En afgelopen maand riep het testpanel van het televisieprogramma Tros Radar Jumbo uit tot ‘beste supermarkt. Toch gaat de grote ombouw-operatie van ‘rood’ (de huiskleur van C1000) naar ‘geel’ niet zonder slag of stoot. In het distributiecentrum brak onrust uit onder medewerkers vanwege verschillende cao’s en de omzet in sommige nieuwe filialen bleef achter.

“Bij de eerste veertig winkels hebben we misschien wel te gemakkelijk gedacht dat klanten automatisch fan zouden worden”, zegt Frits van Eerd, algemeen directeur en één van de vier familiale aandeelhouders tegen het AD. Het kost tijd om de formule uit te leggen, geeft hij aan. Dit doet het bedrijf nu onder meer door spaarprogramma’s eerder te beginnen, al voor de ombouw. Ook het trainingsprogramma, waarvoor wekelijks tussen de tachtig en tweehonderd medewerkers naar het hoofdkantoor in Veghel komen, speelt een belangrijke rol in het uitdragen van de Jumbo-formule.

Online
Van Eerd, aandeelhouder met zijn zussen Colette en Monique en vader Karel, verwacht veel van de webshop die Jumbo dit jaar begint. Met een investering van tientallen miljoenen wordt stevig op online ingezet. Het familiebedrijf is vrij laat met een entree in het online verkoopkanaal, maar juist daardoor kan de supermarkt een propositie neerzetten waartoe concurrenten niet in staat zijn. De combinatie van winkel, webshop en afhaalpunt moet onweerstaanbaar blijken voor de consument. “Het wordt een klapper”, belooft Van Eerd.

 

Recommended Posts