Gebroeders Simon ziet toekomst voor speelgoed

 In Bestuur & Personeel, Privé & Vermogen

Zwolle – Speelgoed, het is sinds het begin van de twintigste eeuw niet meer weg te denken uit onze samenleving. Hoewel de samenleving meer en meer digitaliseert, ziet men bij de Gebroeders Simon nog voldoende kansen voor speelgoed de komende jaren.

Op industrieterrein de Marslanden in Zwolle is de bedrijvigheid goed te merken. Links en rechts van de weg staan grote vrachtwagens met een Nederlands, Pools of Duits kenteken te laden en te lossen. Tussen al dit komen en gaan op het industrieterrein is het bedrijfspand van Gebroeders Simon te vinden, dat bestaat uit een stenen kantoorgebouw met daarachter een grotere, blauwgeverfde loods.

Sinds 1993 is de speelgoedgroothandel hier te vinden, maar het is al sinds 1866 een begrip in de Overijsselse hoofdstad. In dat jaar werd de onderneming ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. Volgens de huidige directeur, Karin Simon (38, foto), voert de geschiedenis van het familiebedrijf zelfs terug naar 1842, toen de Duitse landbouwer Caspar Simon in Nederland onder andere huishoudelijke artikelen ging verkopen om in de wintermaanden wat bij te verdienen. “Van de jaren voor 1866 is alleen helaas geen papierwerk meer te vinden”, zegt Simon, die de vijfde generatie van het familiebedrijf vertegenwoordigt. Het bedrijf heeft zeven medewerkers.

In de showroom van het pand is er, naast een bruine tafel en zes rode stoelen, niets anders te zien dan speelgoed. Stellages zijn tot het dak toe gevuld met honderden verschillende speelgoedartikelen. In de grote loods is dit niet anders. Grote bruine kartonnen dozen met speelgoed staan hier opgeslagen in eindeloze rijen van stellingen. Van poppen tot miniatuurtrekkers en van gezelschapsspellen tot knutselpakketen. Alles is er te vinden. “Vroeger verkochten we ook kerst- en huishoudelijke artikelen, maar sinds ongeveer dertig jaar richten we ons alleen nog maar op speelgoed” zegt Karin Simon, directrice van het familiebedrijf. “We merken wel dat de speelgoedmarkt het sinds het begin van de crisis behoorlijk zwaar heeft. Winkeliers die eerder enkele grote orders per jaar plaatsen, plaatsen nu bijna wekelijks orders, maar dan in kleinere aantallen. Zij zijn veel voorzichtiger geworden en willen zelf liever minder op voorraad hebben.”

Verandering in rap tempo
Behalve de crisis heeft de speelgoedmarkt ook met andere ontwikkelingen te maken. Zo werd in het verleden tot een jaar of twaalf nog echt met speelgoed gespeeld, maar deze leeftijd is inmiddels gedaald. Nu verkoopt ook Gebroeders Simon bijna alleen nog maar speelgoed voor kinderen tot circa acht jaar. “Deze daling komt doordat kinderen steeds eerder beschikken over bijvoorbeeld een Playstation, Xbox of een tablet”, zegt Simon. “Hierdoor is het voor  de wat oudere jeugd een stuk minder interessant om met echt speelgoed te spelen.”

De digitalisering van de samenleving heeft volgens Simon geen grote invloed op de toekomstige vraag naar speelgoed. “Vooral kleinere kinderen moeten bijvoorbeeld aan hun motoriek werken en hoe kan dat nou beter dan met echt speelgoed?”, zegt Simon. “Je kunt wel met één of andere app gaan spelen, maar daar wordt je motorisch nou niet bepaald beter van.” De motoriek van een kind verbetert veel sneller wanneer je actief bezig bent. “Dit kan bijvoorbeeld door buiten te spelen, te knutselen  of door  met Ministeck te spelen”, legt Simon uit terwijl ze een grote doos Ministeck met de afbeelding van een wit vliegtuig op de doos van de bovenste plank van een stelling in de showroom haalt. “Veel ouders van nu hebben hier vroeger nog mee gespeeld en het blijft leuk.”

Online concurrentie
Door de rappe ontwikkeling van het internet heeft de Gebroeders Simon in de tweedehandsmarkt een grote concurrent gevonden. “Speelgoed dat nog in goede staat is, wordt bijvoorbeeld via Marktplaats verkocht”, zegt Simon terwijl ze een slok uit haar glas water neemt. “Marktplaats is een heel goed initiatief, dat ontken ik zeker niet, maar in zekere zin is het wel een behoorlijke concurrent van ons. Iemand die zijn speelgoed tweedehands koopt, koopt het niet nieuw in de winkel.”

Ommekeer
Hoewel de tweedehandsmarkt meer en meer opkomt, verwacht Simon dat dit geen grote gevolgen heeft voor de speelgoedmarkt: “Er zal altijd vraag blijven naar nieuw speelgoed. Doordat de economie langzaam maar zeker uit het dal kruipt, worden winkeliers weer zekerder van hun zaak. Ik verwacht dan ook dat de vraag naar speelgoed de komende tijd weer aan zal trekken. ” Bij de Gebroeders Simon lijkt men dus totaal niet bang voor de toekomst van de speelgoedhandel. “Waarom zouden we ook, wie wil er nou zonder al dit moois”, besluit Simon terwijl ze  gebaart naar al het speelgoed in de showroom.

 

Recommended Posts