Geen vergoeding Blokker voor reputatieschade

Blokker heeft de zaak tegen het opleidingsinstituut SRM verloren. Blokker had het instituut aangeklaagd, omdat een advertentie daarvan voor reputatieschade bij Blokker zou hebben gezorgd. De rechter veegde de aanklacht echter van tafel.

Aanklacht
De aanklacht die Blokker tegen SRM indiende, ging over de gepubliceerde advertentie ‘hot or not’ in het FD. Blokker stond, samen met enkele andere winkelketens, in het ‘not’-rijtje. Volgens het familiebedrijf had de advertentie voor reputatieschade gezorgd. Bovendien zou het een inbreuk op het merk zijn geweest. Daarom eiste de winkelketen een schadeclaim van 32.002 euro, maar die werd afgewezen.

Geen reputatieschade
Volgens de rechtbank Amsterdam, die op 20 april uitspraak deed, was er geen reputatieschade aangetoond. De kern van het stukje over Blokker zou voornamelijk over de late verkoop via internet gaan. In de pers waren hier al veel artikelen over verschenen en Blokker heeft niet kunnen aantonen dat die publicaties niet klopten. Ook vond de rechtbank dat vrijheid van meningsuiting zwaarder woog dan de mogelijke reputatieschade voor Blokker.

Blokker moet nu voor de proceskosten van adverteerder SRM opdraaien, die bijna 15.000 euro bedragen.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief