Gelders Familiebedrijven Gilde in gesprek met Royal Kaak

Royal Kaak

Met vestigingen en verkoop- en servicelocaties in onder andere Taiwan, Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië kun je wel zeggen dat Royal Kaak met haar 900 medewerkers de focus op de wereld als afzetmarkt heeft. Een wereld die in rap tempo verandert en waar de vraag naar vers brood (vooral in Azië) stijgt.

Tijdens de voorbereiding op de bijeenkomst die het Gelders Familiebedrijven Gilde op 29 juni in Terborg organiseert, raakten beide partijen al snel verwikkeld in een boeiend gesprek. Over groei, keuzes maken, de rol van vader en de ’externe’ CEO Lodewijk van den Borg.

Uiteindelijk gingen alle aanwezigen met veel meer naar huis dan alleen de planning en inhoud van de aankomende bijeenkomst. Voldoende stof voor een inspirerend stuk over het familiebedrijf dus! Verzorgd door het Gelders Familiebedrijven Gilde, partner van Fambizz.

Atypisch familiebedrijf

Jan Kaak, vierde generatie, komt uit een gezin van vier zussen en een broer en werd door vader Stef Kaak al vroeg ontraden om in zijn voetsporen te treden. “Je moet het echt willen en doe vooral de dingen waar je gelukkig van wordt”, was vaders advies.

Toch was na een intensief traject gedurende vijf jaar (met ook externe begeleiding) de overname uiteindelijk een feit. En stond Jan als twintiger aan het roer van het familiebedrijf. ‘Aan het roer’ is dan wel een metafoor voor gedeeld leiderschap, waar door middel van een veto-constructie niet álle druk op zijn schouders ligt. Daarmee kun je Royal Kaak misschien wel zien als een atypisch familiebedrijf.

De CEO, Lodewijk van der Borg, heeft niet alleen een andere achternaam; hij behoort dan ook niet tot de familie. Met zijn 25 jaar ervaring binnen Royal Kaak vormt hij met de andere directieleden het klankbord voor Jan. Stef, die in de beginperiode de rol speelde van kritisch klankbord, had voor ogen dat Jan in zijn kracht kwam als hij meer als ondernemer dan manager binnen ‘zijn’ Kaak kon opereren. Hiermee werd de continuïteit voor de medewerkers en het bedrijf het best gewaarborgd.

Keuzes en visie

De groei die de organisatie heeft doorgemaakt, volgt volgens Jan logischerwijs uit keuzes maken en een visie hebben op het bestaansrecht van Royal Kaak.

Tien jaar geleden had Royal Kaak al een beeld van hoe de markt eruit zou komen te zien. Daar hebben ze hun organisatie vervolgens concreet op ingericht. Zo ontwikkelde de organisatie zich van een productiebedrijf in de jaren 90 tot de full-service aanbieder van vandaag de dag. Bij Royal Kaak worden klanten ontzorgd doordat het familiebedrijf zijn gehele dienstverlening – vanaf de silo tot en met de truck – in de puntjes heeft geregeld.

Daarnaast zijn de kleinere bakkerijen geen doelgroep meer. Het familiebedrijf richt zich nu uitsluitend op onafhankelijke productiebedrijven, die grote aantallen leveren aan supermarkten en ketens. Het is niet algemeen bekend, maar Royal Kaak levert bijvoorbeeld ook de halve productiecapaciteit van wereldspeler Dr. Oekter; pizza’s dus!

Keuzes maken doe je alleen of in een klein team, maar uiteindelijk moet íémand de knoop doorhakken. Echter, je toekomstvisie vorm je samen met je medewerkers én door in gesprek te gaan met klanten en toeleveranciers in binnen- en buitenland. Door te leren van je successen en de dingen die niet goed gaan. Door zichtbaar en benaderbaar te zijn voor het personeel en al je stakeholders. Zo worden klanten tegenwoordig ontvangen in wat voorheen primair de bedrijfskantine was. Een open ruimte, waar tijdens de huidige verbouwing ook collega’s zitten te werken en in de pauzes van de lunch wordt genoten. Een bijna Google-achtige kantooromgeving.

Brood als vervanger voor rijst

Dat de beschikbaarheid van grondstoffen ook binnen de voedselindustrie onder druk staat, is nu de bittere realiteit. Kleinere bakkerijen stoeien met de kostprijs. En voorzien uitdagingen waar het gaat om het voldoen aan de vraag, gecombineerd met de hogere prijzen. In Nederland eten we gemiddeld zo’n 65 kilo brood per jaar en in sommige landen is dat zelfs 95 kilo per persoon! Hogere prijzen voor graan en energie hebben daarbinnen een grote impact op de productiesector én de consument.

Internationaal ziet Royal Kaak ook nog een andere verschuiving. In Azië verschuift het eetpatroon van voornamelijk rijst naar vers brood. Als gevolg van de beschikbaarheid van water (en uiteraard de hogere kostprijs). Dit brengt sociaal en economisch een enorme verschuiving met zich mee.

Royal Kaak helpt, niet alleen door te voorzien in de logistiek en de productie binnen de voedselketen. Het familiebedrijf steunt ook de lokale bevolking, onder meer in enkele Afrikaanse landen zoals Oeganda en Kenia, via de stichting Bake For Life.

Royal Kaak

In 2021 bestond de Kaak Group 175 jaar en ontving het familiebedrijf het predicaat ‘Koninklijk’. Na een lange periode van informatie aanleveren vanuit Kaak en een oorverdovende stilte vanuit de Provincie en het Rijk, was het nog een hele uitdaging om alle medewerkers met behulp van een slinkse list uit te nodigen voor een bijeenkomst met de gedeputeerde en burgermeester Otwin van Dijk.

Tijdens een zogenaamde bijeenkomst over innovatie werd het mooie nieuws bekendgemaakt. Het predicaat Koninklijk bleek geen holle frase, gezien de emotionele reacties van de medewerkers. Trots op de organisatie en dankbaar voor de geboden kans om Kaak positief voor het internationale voetlicht te krijgen.

De naamswijziging naar ‘Royal Kaak’ betekent voor de reeds overgenomen bedrijven, waaronder Benier Nederland BV, Daub Backtechnik GmbH, MCS Srl, Lhotellier R2A en recentelijk Silowacht, een stap verder richting een meer eenduidige uitstraling. Klanten en leveranciers weten beter met wie ze te maken hebben en voelen zich meer een onderdeel van de ‘familie’.

Internationaal gaan de deuren ook iets enthousiaster open, merkt Jan. Al met al was het een stevige bevalling om Koninklijk te worden, maar de spin-off is boven verwachting.

Familiebedrijven van harte welkom tijdens bijeenkomst bij Royal Kaak!

Zonder het gras voor de voeten van Lodewijk en Jan weg te willen maaien, nodigen we u, als familiebedrijf, graag uit voor de bijeenkomst op 29 juni in Terborg bij Royal Kaak. Daar krijgen we met zijn allen de gelegenheid om verder in te gaan op de groei en internationalisering van het familiebedrijf.

Aanmelden voor deze door het Gelders Familiebedrijven Gilde georganiseerde bijeenkomst kan via deze link.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief