Gerrit Vixseboxse, Directeur Skopos: “Herken de patronen van familiebedrijven maar denk niet in vooroordelen”
Digitalisering van onze samenleving is veel in het nieuws. Ontwikkelingen die elkaar met name in het bedrijfsleven snel opvolgen. Het is van belang dat softwaresystemen binnen werkprocessen goed draaien en samenwerken. Advies- en projectmanagementbureau Skopos uit Hengelo adviseert nu ruim 25 jaar op dit gebied om er voor te zorgen dat alles werkt en samenwerkt. Bij een uiteenlopend aantal organisaties, maar ook opvallend veel familiebedrijven mag Skopos tot klant rekenen. Directeur Gerrit Vixseboxse legt in dit artikel uit waarom zijn onderneming zich graag inzet voor familiebedrijven.
“We kwamen ooit bij een familiebedrijf op bezoek om een introductiepresentatie te geven. Na afloop was de familie in kwestie een beetje aangedaan. Ze vroeg zich af hoe we aan vertrouwelijke bedrijfsinformatie waren gekomen. Omdat de patronen en structuren die we schetsten in hoofdlijnen klopten met de inrichting van het bedrijf. Maar onze bevindingen waren puur gebaseerd op onze eigen ervaringen met familiebedrijven in het algemeen.” Vixseboxse wijst hiermee op het feit dat er bij familiebedrijven over de breedte genomen best wel wat structuren zijn te herkennen als het gaat om de softwarebehoefte die ze hebben. De Skopos-directeur merkt op dat bijvoorbeeld bedrijven met private equity aandeelhouders, familiebedrijven, exponentiele groeiers of multinationals allen een eigen aanpak voor softwareselectie hebben met elk hun specifieke aandachtspunten.
Loyaliteit als kracht en als valkuil
“Kijk naar een eigenschap als loyaliteit. Die is er bij familiebedrijven natuurlijk enorm. Loyaliteit van de eigenaar naar het personeel en andersom van de medewerkers naar de eigenaar. Familiebedrijven laten ook die loyaliteit zien in samenwerkingen en aan hun leveranciers, ook getuige de familiebedrijven waar we al jaren voor mogen werken. Een prachtige eigenschap. Maar in de praktijk betekent dit soms ook dat er familiebedrijven zijn die het moeilijk vinden afscheid te nemen van een softwareleverancier waar ze goed mee hebben samengewerkt en misschien zelfs wel een bondje mee hebben op gebouwd. Met als gevolg dat er een verouderd informatiesysteem wordt aangehouden, dat eigenlijk al ver over de houdbaarheidsdatum heen is” aldus Vixseboxse. De consequentie die daaruit voortvloeien kan, is dat het een behoorlijk risicovol en complex proces kan worden om er voor te zorgen dat het familiebedrijf weer bij de tijd (lees: in het juiste digitale tijdperk) is. “En dat is ons werk en een mooie uitdaging, maar het is wel van belang daar constructief en respectvol mee om te gaan. We respecteren de relatie die het familiebedrijf met een leverancier heeft en zullen nooit zeggen dat ze echt moeten stoppen met ‘die oude rommel’. Maar die insteek is weer heel anders bij niet-familiebedrijven, waar er andere nuances van belang zijn om rekening mee te houden.” Daarnaast valt het Vixseboxse op dat directies en aandeelhouders van familiebedrijven vaak weinig affiniteit met iets abstracts ingewikkelde business software hebben, als Enterprise resource planning (ERP)-systemen.
Aandacht voor mensenwerk
Een ander aspect bij familiebedrijven waar Vixseboxse met belangstelling naar kijkt, is de focus binnen familiebedrijven op de menselijke maat. “Dit ligt in het verlengde van de loyaliteit naar elkaar. Familiebedrijven weten dondersgoed dat het met mensenwerk begint en eindigt. Bij familiebedrijven is er bij de software implementatie die we doen veel aandacht voor draagvlak. Het meenemen van mensen en vragen beantwoorden als: hoe werk je, hoe kunnen we dat optimaliseren en hoe gaat je werk door de aanpassingen veranderen? Een mooi aspect binnen familiebedrijven dat er voor zorgt dat we ze met plezier ondersteunen.”
Ondanks dat Vixseboxse dus zeker verbanden ziet tussen familiebedrijven en deze patronen in ogenschouw neemt in zijn adviezen, benadrukt hij dat je daar wel mee moet oppassen.
“Het is interessant om structuren te ontdekken en om te merken dat er naast verschillen ook zeker overeenkomsten zijn te ontdekken in de bedrijfsvoering van familiebedrijven. Als het gaat om kernwaardes op het gebied van traditie, respect voor het verleden, continuïteit en de menselijke maat. Maar laat je door deze kaders te ontdekken alsjeblieft niet verleiden tot vastgeroeste vooroordelen of aannames. Want familiebedrijven zijn absoluut geen eenheidsworst. Er zijn natuurlijk familiebedrijven in tal van sectoren met tal van groottes en achtergronden. En die verscheidenheid maakt het vooral zo interessant.”