Goed doen mét rendement

Wie goed doet, goed ontmoet. Familiebedrijven zijn steeds vaker bezig met de vraag hoe zij iets terug kunnen doen voor de maatschappij. Niet alleen om (meetbare) positieve sociale effecten of milieuvoordelen te genereren, maar ook ten behoeve van financieel rendement.

Investeringsmaatschappijen, beleggingsfondsen, informal investors; investeerders kijken massaal naar ‘groene’ investeringsmogelijkheden. En duurzaam beleggen is populair; een belegging met duurzame kenmerken blijkt doorgaans een veilige investering. “En een positieve impact en gunstige financiële resultaten, dat gaat hand in hand”, zo schetst Marilou van Golstein Brouwers, algemeen directeur van Triodos Investment Management en een van de meest ervaren specialisten in Nederland op het gebied van impact investing. “Impact investeren betekent niet dat er minder rendement te behalen valt, soms wel dat er wat langer de tijd voor nodig is.” Langetermijnvisies, daar zijn familiebedrijven goed in. Liggen hier kansen?

Rentmeesterschap
Impact investing is een vorm van maatschappelijk verantwoord beleggen, die dient als leidraad voor diverse beleggingsstrategieën. Naast financieel rendement, is het uitgangspunt vaak om sociale impact of impact op het milieu te bewerkstelligen. En dat gaat goed samen met het ‘rentmeesterschap’ van familiebedrijven: de gedachte dat je het bedrijf achterlaat in een betere situatie dan waarin je het hebt verkregen. Een één-op-één match, en mét financieel rendement.

“Onder onze beleggers zien we veel familiebedrijven”, aldus Van Golstein Brouwers. “Daarnaast investeren we met een van onze fondsen, Triodos Organic Growth Fund, in niet-beursgenoteerde ondernemingen met private equity. We kijken daar ook naar familiebedrijven.” Wat opvalt als het gaat om de investeringen van familiebedrijven, is dat de beslissingen sterk waardegedreven zijn, aansluitend bij de bedrijfsvoering en doelstellingen. “Juist familiebedrijven herkennen waar het bij impact investing om gaat. Dat is anders dan bij beleggen met louter financiële doelstellingen.”

Korte lijnen en sterke betrokkenheid
Waar het vertrekpunt voor beleggers vaak financieel rendement is, verschuift dat steeds vaker naar de intentie om ook ‘groen’, of breder nog, ‘met impact’ te beleggen. En die ambitie sluit vaak direct aan op specifieke wensen van een familiebedrijf. Vera Moll, programmamanager bij Circle Economy, een social enterprise die samen met leden en partners concrete stappen zet richting een circulaire economie, benoemt dat de vraag van familiebedrijven op het gebied van impact investing in circulaire projecten niet perse anders is. “Ze hebben dezelfde vragen als niet-familiebedrijven als het gaat om de transitie naar een circulaire economie, en alles wat daarbij komt kijken voor inkoop, verkoop, financiering en nieuwe businessmodellen. Het verschil zit vaak niet in de vraag, maar in de rol van het bedrijf bij de transitie naar een circulaire economie. Vanwege de structuur van een familiebedrijf zien we dat als er een sterke drive is ten opzichte van een bepaald onderwerp of een investeringsproject, dit snel wordt doorvertaald in de bedrijfsvoering en bedrijfsdoelstellingen.”

Lees morgen hoe Elisa Achterberg, projectmanager bij Circle Economy en researcher bij Sustainable Finance Lab, Van Golstein Brouwers aanvult over impact investing en familiebedrijven!

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief