Gooische drukkerijen gaan samen de toekomst tegemoet

 In Finance

Drukkerijen Brügemann en de Toekomst bundelen hun krachten. De twee familiebedrijven gaan samen verder op de locatie van de Toekomst in Hilversum.

De markt voor drukkerijen staat onder druk. “Dus kun je alleen overleven als je aan schaalvergroting doet”, legt Nic Roos, directeur van de Toekomst uit. “Brügemann zocht een bedrijf in de grafische branche, die het voor hen mogelijk maakt om het online gedeelte van de service aan te bieden. Zo is het een goede match geworden.”

Is er sprake van een fusie of een overname?
Roos: “Het is in feite een overname. Tegelijkertijd gaan we door een proces waarin we de bedrijven met elkaar integreren. We gaan dan ook samen door op één locatie, namelijk bij ons (de Toekomst, red). Brügemann blijft voorlopig nog hun eigen naam voeren, dat is voorlopig wel zo logisch in het contact met hun relaties.”

Hoe gaat de overname?
“De overname is afgerond, we zitten midden in het integratie proces en dat gaat de goede kant op. De machines worden verhuisd, de mensen van Brügemann hebben hun plek gevonden. Elk begin is even wennen. We waren bij de Toekomst met achtendertig mensen en er komen nu zes bij van  Brügemann. Daarnaast hebben de nieuwe klanten een grote impact op de grafische tak.”

Twee familiebedrijven die samengaan: is daar nog een speciale reden voor?
“Je merkt wel een duidelijk verschil, maar meer in algemene zin. Het gaat om de betrokkenheid bij het bedrijf, de werknemers en de klanten. Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar toch denk ik dat leden van familiebedrijven zich meer inzetten. Daarbij gaan zowel Brügemann en de Toekomst allebei voor kwaliteit, goede service voor de klant en willen we met de klant echt een relatie opbouwen.”

Wat is de gemene deler: het Gooische of het feit dat jullie beide familiebedrijven zijn?
“We hebben wel meer overeenkomsten: we zijn allebei de derde generatie in het familiebedrijf en beide eind dertig. Maar bovenal hebben we allebei een visie op de grafische branche, namelijk dat we moeten blijven ontwikkelen en mee willen met de trends, zoals online en nieuwe media. We willen blijven innoveren en daarin vinden we elkaar. Daarnaast blijkt dat we gemeenschappelijke kennissen en gemeenschappelijke klanten hebben.”

De Toekomst begon in 1929: bijna negentig jaar actief, wat is er veranderd in die tijd? Wat zijn de uitdagingen voor de komende tijd?
“In het begin was de drukkerij nog echt een ambachtsbedrijf. Er werkte een man of twee, met een voet aangedreven persje die aangetrapt moest worden. Een klein drukkerijtje zoals er in die tijd zovelen waren. Het bedrijf ontwikkelde zich aan de hand van de technische ontwikkelingen: met offset, de industrialisering van de persen en veel later het digitale printen, groeide het aantal werknemers ook mee. Een jaar of twaalf geleden kwam er een design studio bij, een online media team voor het web en later ook voor mobiel. We streven ernaar om steeds te moderniseren en ons klaar te stomen voor onze naam: De Toekomst.”

Recommended Posts