GWYNT en de balans tussen professionaliseren en ondernemen

GWYNT

Dirk Harm Eijssen begon 15 jaar geleden met zakenpartner Joris van den Hurk adviesbureau GWYNT, wat Keltisch is voor ‘frisse wind’. En dat is ook precies wat ze doen. Ze halen een frisse wind door (familie)bedrijven die willen – of moeten – veranderen en helpen eigenaren hun dromen te realiseren door de performance duurzaam te verbeteren. GWYNT bestaat momenteel uit zo’n twintig werknemers. Daarmee zijn ze het grootste adviesbureau voor familiebedrijven in de Benelux.

Een frisse wind door je bedrijf, dat kan nooit kwaad. GWYNT wordt echter voornamelijk ingeschakeld als er écht iets moet gebeuren. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf stagneert, in korte tijd juist enorm groeit of in het proces zit waarin de volgende generatie het bedrijf gaat overnemen. Hoe ga je daar als familie en ondernemer dan mee om? Eijssen: “Wij willen bedrijven helpen met het realiseren van veranderingen vanuit onze inhoudelijke expertise, de dynamiek van het familiebedrijf en onze veranderkracht. Wij begrijpen de industrie en we weten wat er speelt. In de markt én van de directie tot de werkvloer.”

GWYNT: ondernemende familiebedrijven als drijvende kracht

De focus van GWYNT ligt op familie- en DGA-bedrijven binnen de food- en maakindustrie, de retail, de groothandel en de logistiek. “Vanaf de oprichting hebben we gezegd: wij willen werken voor eigenaren van bedrijven. We willen voelen dat het bedrijf meer is dan een ‘instrument’ waar managers carrière maken. Dat het iets is waar ze hun passie, ziel en zaligheid in stoppen.” Gaandeweg hebben Eijssen en Van den Hurk zich steeds meer verdiept in strategieontwikkeling voor familiebedrijven, het professionaliseren van familiebedrijven, verandermanagement en de rol van de externe directie daarin. “We zagen bij veel familiebedrijven dat ze de bedrijfsvoering wilden professionaliseren en daarbij mensen van buiten haalden die achteraf niet altijd even goed pasten bij de organisatie.” Naarmate GWYNT steeds meer in de wereld van familiebedrijven terechtkwam, werd besloten om hét adviesbureau te worden voor de grotere en ambitieuze familie- en DGA-bedrijven.

De nieuwe generaties staan voor grote vraagstukken

Grote vraagstukken en thema’s waarbij GWYNT te hulp schiet, zijn bijvoorbeeld de opvolging. Hierbij neemt de nieuwe generatie het bedrijf over en wil zij het succesvol voortzetten. Tegelijkertijd moeten ze met hun tijd mee, op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. De strategie wordt aangescherpt of soms zelfs compleet herzien, zodat de toetreding van de nieuwe generatie aansluit op hun toekomstplannen en op een wereld die snel verandert. Daarvoor moeten keuzes worden gemaakt. Dit vraagt, naast een andersoortige organisatie, vaak ook om andere competenties. “We komen regelmatig bedrijven tegen die vooral vanuit intuïtie aangestuurd worden. De uitdaging is om het bedrijf ook vanuit doelstellingen en objectiviteit te leiden.”

Familiewaarden hard maken

Om een frisse wind aan te wakkeren, wordt met de directie allereerst de focus gelegd op de strategie en de belangrijkste vraagstukken: ‘Wat is ons DNA, wat zijn onze familiewaarden en hoe vertalen we deze naar bedrijfswaarden? Wat zijn wij in de kern?’ Wat betreft de familiewaarden valt Eijssen wel iets op. “Elk familiebedrijf zegt dat de familiewaarden belangrijk zijn. Maar als je ze dan vraagt wat die familiewaarden precies zijn, blijft het vaak stil. Familiewaarden zijn belangrijk, maak ze daarom concreet. En vertaal ze vooral door naar bedrijfswaarden.”

Onlangs maakte Eijssen een mooi voorbeeld mee van waarden die wél hard waren. “Een eigenaar van een bedrijf in de foodindustrie vertelde dat hij het écht belangrijk vindt dat de herkomst van alle ingrediënten die zij gebruiken traceerbaar is. En dat ze hier niet mee marchanderen. Als hij dat wél moet doen, verkoopt hij zijn bedrijf, zei hij. Puur omdat hij alleen eerlijke producten wil maken. Dat is natuurlijk een heel helder verhaal om te delen met je mensen. Van het management tot in de fabriek.”

Focus op de lange termijn door een duidelijke richting

Families en hun directies geven vaak aan dat de continuïteit van de onderneming vooropstaat. Met uitspraken als: ‘Wij denken niet in jaren, maar in generaties’. “Een erg mooi uitgangspunt natuurlijk, maar vaak maakt men onvoldoende concreet wat de strategie is om deze continuïteit te borgen.” Juist in deze tijd van onzekerheid, digitalisering en exponentiële groei is het voor familiebedrijven belangrijk om een strategie te ontwikkelen en te implementeren die de kans op continuïteit maximaliseert.

Dé uitdaging: een balans tussen professionaliseren en ondernemen

Een ander belangrijk aspect is de balans tussen professionaliseren en tegelijkertijd ondernemend blijven. “Als een bedrijf te ver doorslaat naar professionalisering, krijg je een bureaucratisch, procesmatig bedrijf, terwijl je dat juist niet wilt. Als je aan de andere kant te ondernemend bent, zie je vaak dat eigenaren ideeën hebben, maar dat het vervolgens vastloopt in de onderneming. Of dat het zoveel kracht en energie kost, dat ze het niet winstgevend kunnen vermarkten. Wij helpen ze dan met het realiseren van een organisatie die wél in staat is vernieuwing en groei te realiseren.”

GWYNT helpt het grotere familiebedrijf van strategie naar doorbraak, om de balans (terug) te vinden in ondernemerschap en professionaliteit. “Waar familie én onderneming zich in herkennen.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief