“Hard werken moet je toch wel. Dat doe je liever in het familiebedrijf”

 In Innovatie

Tubbergen – Op het dorpsplein in het centrum van Tubbergen komt de heerlijke geur van versgebakken brood je tegemoet. De geur is afkomstig van familiebedrijf Koopmans, gevestigd tegenover de oude Pancratiuskerk. Al bijna twee eeuwen lang halen mensen uit het dorp en de omgeving dagelijks hun versgebakken brood bij deze bakker.

“Vroeger zei ik altijd dat ik nooit in het familiebedrijf wilde werken”, begint Herbert Koopmans, die in 2009 Bakkerij Koopmans van zijn ouders overnam. “Ik had veel respect voor mijn ouders, maar ik zag ook hoe hard zij voor hun zaak moesten werken.” Desondanks wilde hij wel aan de slag in het bakkersvak. Na zijn mbo-bakkersopleiding ging hij daarom werken in de bakkerij van een warenhuis. Toen Herbert zijn vrouw Marieke leerde kennen en weer in Tubbergen kwam wonen, leek het hem toch een goed idee om in het familiebedrijf aan de slag te gaan. Want hard werken moest hij toch wel, dan liever in het familiebedrijf. In 2004 werd hij mede-eigenaar en in 2009 nam hij het bedrijf volledig over. Herbert is de zesde generatie binnen het familiebedrijf. Ook zijn vrouw staat sinds vorig jaar in de bakkerij.

Andere generatie
In 2010 wilde Herbert het familiebedrijf moderner en efficiënter inrichten. Daarom besloot hij het complete bedrijf te verbouwen. Zijn ouders waren hier wel een beetje huiverig voor. “Ze vonden het allemaal niet zo nodig”, zegt Herbert. “Het was veertig jaar goed gegaan, dus waarom zou het anders moeten?” Toch heeft hij doorgezet en uiteindelijk zien zijn ouders ook dat het zo beter is. De bakkerij en de koelingen zijn ruimer, er is een grondstoffenmagazijn bijgekomen waar het altijd koel is en het complete bedrijf is vernieuwd.

Herbert heeft wel vaker discussies gehad met zijn ouders, zoals dat wel vaker tussen verschillende generaties gaat. Zij verkochten bijvoorbeeld alleen chocoladeletters van bekende merken. Maar Herbert vond dat een bakkerij eigen chocolade moest verkopen, dus hij besloot eigen chocoladeletters te maken. In het eerste jaar verkocht hij er maar een stuk of twintig. “Zie je nou wel, zeiden mijn ouders.” Maar klanten die de chocoladeletters hadden gekregen, kwamen naar de bakkerij voor meer. Toen is het balletje gaan rollen. Er prijken inmiddels prachtige bonbons in de heerlijkste smaken in de vitrine van de winkel.

Innovatief
Herbert heeft het assortiment van de bakkerij flink uitgebreid sinds hij het familiebedrijf runt. Hij heeft meerdere vakprijzen gewonnen met zijn nieuwe, eigen bedachte producten. Ook de wensen van zijn klanten houdt hij nauwlettend in de gaten. “Je moet tegenwoordig meer zijn dan ondernemer. Je moet innovatief zijn en luisteren naar je klanten.” Herbert hoopt dat het familiebedrijf op die manier nog vele jaren probleemloos draait. Met de vele ideeën die de bakker heeft moet dat helemaal goed komen. En de eventuele opvolgers? Die zijn inmiddels geboren, want Herbert heeft twee jonge zoontjes. “Maar ze moeten helemaal niks, alleen als ze het zelf leuk vinden.”

 

Recommended Posts