“Headhunting is zoveel meer dan het schuiven met poppetjes” [Profielinterview Jurgens – Partners]

Het is dringen geblazen in HR-land. Wie de beste kandidaat voor zijn vacature wil, heeft het niet bepaald voor het kiezen. Lange tijd werd gesproken over de ‘war on talent’, hoewel een rapport van ABN Amro begin dit jaar aantoonde dat het met die ‘oorlog’ wel meevalt. Toch blijkt het lastig geschikt personeel te vinden. Onkunde op HR-gebied of is de hooiberg de afgelopen jaren sterk in omvang gegroeid?

Met een werkloosheidspercentage van 8,8 ligt het wellicht in de lijn der verwachting dat vacatures snel worden opgevuld. Maar zeker in het hogere segment valt dat nog behoorlijk tegen. Dat heeft volgens Constant Jurgens, eigenaar van executive search & interimbureau Jurgens – Partners, verschillende oorzaken. “Zeker voor veel posities in het familiebedrijf is niet iedere kandidaat geschikt. Een persoon kan wel over de gevraagde competenties beschikken, maar indien hij of zij van een groot accountantskantoor afkomstig is, past hij wellicht niet binnen de bedrijfscultuur.”

Vacature invullen
Een ander punt waarop het headhunting-traject vaak mis loopt, is het ontbreken van expertise. “We zien regelmatig dat het proces wordt onderschat. Veel familiebedrijven denken wel even een vacature op te stellen. Maar een vacature staat nooit op zichzelf. Het biedt juist gelegenheid om even te bezinnen, te heroriënteren. Waar wil je met je bedrijf naartoe? Biedt de vrijgekomen plek wellicht strategische kansen? En in het geval dat de DGA overweegt zich terug te trekken, heeft dat mogelijk consequenties voor het HR-beleid.” Jurgens is dan ook van mening dat niet zozeer een HR-medewerker, maar vooral de DGA bij de procedure betrokken moet zijn. “Headhunting is zoveel meer dan het schuiven met poppetjes.”

Voldoening
Met zijn bedrijf heeft Jurgens zich gespecialiseerd in executive search en interim management binnen de sectoren finance, accountancy, HRM, logistiek, inkoop, Marcom en Technology. De voorbije twaalf jaar heeft hij in zijn vakgebied het nodige zien veranderen. “Ik ben dit bedrijf begonnen omdat ik graag met mensen bezig ben. Ik wil hen verder helpen en inhoud bieden. Het afgelopen decennium is het kennisniveau van organisaties sterk gegroeid. Dat heeft tot gevolg dat Jurgens – Partners bij die bedrijven extra waarde kan toevoegen. Dat geeft ontzettend veel voldoening.”

Op de tandem
Een extra dimensie bieden de opdrachten vanuit familiebedrijven. “Die lopen toch tegen andere vraagstukken aan. Bovendien is de loyaliteit tussen medewerker en eigenaar doorgaans veel groter dan bij andere bedrijven. Waar een beursgenoteerde onderneming iemand allang de laan uit had gestuurd, houdt het hoofd van een familiebedrijf vaker rekening met iemands privéleven, zijn achtergrond en het feit dat hij of zij al zo lang voor de firma werkt. Dan gaan we op zoek naar een passende oplossing.”
Zo’n oplossing kan inhouden dat de oudere medewerker voor enkele dagen per week een andere functie in het bedrijf krijgt en dat die dagen worden opgevangen door een interim-medewerker. Maar er kan ook een ‘tandem’ worden gecreëerd waarbij de oudere medewerker een jonge werknemer onder zijn hoede neemt. Zo krijgt de oudere medewerker een nieuwe uitdaging en blijft de kennis binnen de organisatie.

Bijzondere bedrijfscultuur
Noodzakelijk voor goede ondersteuning bij recruitment zijn volgens Jurgens senioriteit en ‘feeling’ met de doelgroep. “Dankzij mijn ervaring durf ik aan mijn opdrachtgevers ook te laten weten wanneer ik vind dat ze een verkeerde keuze maken. Om dat te kunnen, moet je wel snappen wat er leeft binnen een bedrijf. Ik kom zelf uit een familiebedrijf – mijn opa had een steenfabriek – en ik heb het genoegen om een aantal adviesfuncties uit te voeren in familiebedrijven. Zo zit in onder andere in de familieraad van Wiertz Personeelsdiensten. Ik ben dus bekend met de dynamiek, de vraagstukken en gevoeligheden.”

Sinds februari 2014 hebben het Limburgse Wiertz Personeelsdiensten en Jurgens – Partners de krachten gebundeld onder de naam Jurgens–Partners Zuid. “Wiertz is een gevestigde naam in Limburg. Het uitzendbureau richt zich met name op het lager en midden segment. Met Jurgens – Partners bedienen we het Hoger niveau. Zo bereiken we gezamenlijk de hele markt in het Limburg.”

Voor meer informatie over Jurgens-Partners, klik hier.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief