Heineken wil Mexico veroveren

 In Innovatie

Familiebedrijf Heineken wil met het biermerk Tecate de Mexicaanse markt veroveren. Het is de bedoeling dat het biermerk Tecate huidige marktleider Corona van de troon stoot. 

Mexico is voor het Nederlandse familiebedrijf Heineken een belangrijke groeimarkt. Dit is te danken aan de stijgende bierconsumptie. Mexicanen drinken jaarlijks gemiddeld 100 liter bier. Vijftien jaar geleden was dat nog 80 liter. Tecate verkoopt jaarlijks zo’n 15 miljoen hectoliter per jaar, Corona staat daarboven met 16,5 miljoen hectoliter.

Gouden kip
Tecate is de ‘gouden kip’ van de Mexicaanse bierbrouwerij Cuauthémoc Moctezuma. Deze is in 2010 door Heineken overgenomen. Tecate is nu vooral in bepaalde regio’s in Mexico populair. In het noorden van Mexico wordt vooral Tecate gedronken terwijl Corona populairder is in de zuidelijke kustplaatsen zoals Acapulco en Mexico-stad.

Promotie
Met Tecate wil Heineken Corona binnen drie à vier jaar voorbijstreven. Om deze doelstelling te bereiken moet verbindt het familiebedrijf zich aan in Mexico populaire sporten zoals voetbal, honkbal en boksen. Een groot voordeel voor Heineken is het sterke distributienetwerk dankzij deelname in grote Mexicaanse retailketens.

Recommended Posts