Hermeta: al ruim 60 jaar harmonie

 In Finance, Innovatie

Asperen – Familiebedrijf Hermeta krijgt met Marcel van der Sluijs een aandeelhouder van buiten de familie. Van der Sluijs neemt het belang van de familie Herrewijn van 50 procent over.

De familie Herrewijn stapte per 1 januari 2014 uit het familiebedrijf Hermeta. Marcel van der Sluijs, de nieuwe CEO van het familiebedrijf, nam het belang van 50 procent over van de familie Herrewijn. Zowel Van der Sluijs als de Duitse familie Thamer bezitten nu beiden de helft van de aandelen in het familiebedrijf. Wat de nieuwe CEO van Hermeta betreft heeft de overname van de aandelen geen gevolgen voor het familiale karakter van het bedrijf: “Integendeel zelfs!”

Harmonie zonder grenzen
Familiebedrijf Hermeta is een bedrijf waar een Nederlandse en een Duitse familie de dienst uitmaken. “De familie Herrewijn en de familie Thamer hebben elkaar direct na de oorlog leren kennen”, zegt Van der Sluijs tegen Fambizz. “Sindsdien hebben de Duitse en Nederlandse families harmonieus met elkaar gewerkt.” Volgens de nieuwe CEO van het familiebedrijf dat zich met name richt op markten waarbij aluminium het kernmateriaal is, zijn beide families bijzonder sociaal. Dit was één van de redenen dat Van der Sluijs bijzonder makkelijk is opgenomen in het bedrijf.

Bekend gezicht
Van der Sluijs mag dan wel niet afkomstig zijn uit de familie Herrewijn of Thamer, toch is hij geen onbekende binnen het bedrijf. “Ik zat al zo’n anderhalf jaar in de Raad van Commissarissen, aldus Van der Sluijs. Doordat Van der Sluijs een bekend gezicht is binnen het bedrijf en doordat er al gelijk een goede  klik was met de familie Thamer, verliep de aanstelling van Van der Sluijs zonder problemen. Tevens heeft de nieuwe CEO van Hermeta ruim 22 jaar bouwervaring door zijn loopbaan bij familiebedrijf VolkerWessels. Deze loopbaan speelde zich onder andere af in Duitsland. “Hierdoor ken ik de mores en de geschiedenis van veel Duitse steden en bedrijven”, stelt Van der Sluijs. “Bovendien spreek ik goed Duits, waardoor de communicatie zonder problemen verloopt.”

Olympische spelen
Om de doelen die in het strategieplan 2020 staan opgesteld te bereiken, gaat het familiebedrijf zowel interne als externe zaken aanpakken. “Zo gaan we onder meer ons verkoopapparaat versterken”, zegt Van der Sluijs. Hermeta spiegelt het behalen van haar doelen aan een jonge kanoër, Lena Teunissen uit Leerdam, die de Olympische Spelen van 2020 wil halen. “Wij ondersteunen haar om haar doelen te behalen”, aldus Van der Sluijs. “Door middel van deze sponsoring willen wij zelf ook telkens verbonden zijn met de doelen in ons strategieplan voor 2020. Een win-win situatie dus.”

Recommended Posts