“Het beste rendement op kunst is het genot” [Profielinterview Van Lanschot Chabot]

 In Dossier: Expertartikelen, Privé & Vermogen

Kunst op de werkvloer draagt bij aan een goede werkomgeving, kan de kernwaarden van een bedrijf weergeven en is soms zelfs een goede belegging. “Het beste rendement van kunst is echter het genot dat je ervan hebt”, vindt Gijs van Kerkhoff, adviseur in kunstverzekeringen bij Ars Mundi, onderdeel van Van Lanschot Chabot.

Van Lanschot Chabot behoort tot de oudste (sinds 1769), grotere en meest succesvolle financiële dienstverleners van Nederland. Ars Mundi is specialist in kunstverzekeringen. Onder de klanten waarmee Ars Mundi-adviseur Gijs van Kerkhoff dagelijks te maken heeft, bevinden zich veel (familie-)ondernemers. “Er is een duidelijke link tussen passie voor kunst en passie voor een bedrijf. De passie om ergens voor te zorgen, ervan te genieten en het goed door te geven. Je gaat vaak om met het levenswerk van generaties voor je.”

Kunst verzekeren is maatwerk
Ars Mundi bestaat sinds 2001 en is geboren uit een vraag van aandeelhouder Van Lanschot. Bij het verzekeren van de kunstcollectie van de familie Van Lanschot liep de bank tegen problemen aan. Kunst verzekeren is maatwerk. Van Kerkhoff legt uit: “De één verzamelt glas, de ander klokken uit de 17e eeuw. Het gaat niet alleen om het risico van diefstal maar ook om het vallen of stoten van kunstvoorwerpen, of het verblijf bij, en het transport naar een restaurateur. Een ruimere dekking dan een standaard inboedel- of inventarisverzekering is dus nodig. Bijvoorbeeld een schilderij dat je na tien jaar wil restaureren om een nicotinelaag te verwijderen. Het transport naar de restaurateur en het verblijf van het schilderij bij de restaurateur valt onder de kunstverzekering. Afhankelijk van uw situatie biedt Ars Mundi  echt maatwerk.”

Kijken naar wat mogelijk is
Vaak is een erfenis aanleiding om de adviseurs van Ars Mundi om advies te vragen. “De waarde van kunst  is voor een bezitter hiervan vaak onbekend. Wij brengen hen dan allereerst in contact met een goede taxateur.” Om een stuk ook te verzekeren, wordt onder meer gekeken naar randvoorwaarden, zoals beveiligingsmaatregelen. Deze zijn niet altijd mogelijk ‘volgens het boekje’, bijvoorbeeld doordat iemand in een monumentaal pand woont of het bedrijf in een dergelijk pand gevestigd is. “Wij kijken naar wat mogelijk is, naar wat mensen kunnen en willen, en wat voor hen de juiste verzekeraar is. Maar ook daarna houdt het niet op. Een kunstverzameling is een organisch iets. De kunstmarkt is continu in ontwikkeling en de waarde van stukken stijgt of daalt voortdurend.”

Kunst heeft positief effect op werkomgeving
Wat is de waarde van kunst voor een ondernemer? Van Kerkhoff verwijst naar Amerikaans onderzoek. “De aanwezigheid van kunst heeft een positief effect op de werkomgeving en hoe werknemers zich voelen en functioneren.” Daarnaast kan kunst een weergave zijn van de kernwaarden van een bedrijf. Een voorbeeld is de kunstcollectie van AkzoNobel. Zij kiest als belangrijke verfproducent nadrukkelijk voor schilderkunst. Of kunst ook interessant is als beleggingsobject? “Er zijn mensen die succesvol beleggen in kunst, maar als je echt eerlijk bent, legt kunst het af tegen beleggen in aandelen. De verhandelbaarheid van aandelen is een kwestie van seconden. En bij kunst komen er kosten van bezit bij: opslag, conditionering en verzekeren. Ik zou zeggen: beleg in aandelen en koop kunst met de winst.”

Beginnen met verzamelen
Hoe begin je met het verzamelen van kunst? Begeleiding door een ervaren art consultant is een goed idee, vindt Van Kerkhoff. “Zelfs bekende kunstenaars hebben wel eens een slechte maandag en de meeste kunstliefhebbers hebben niet het oog om dat goed in te schatten. Kunstbeurzen zijn een leuke introductie, zeker voor wie zich nog aan het oriënteren is. TEFAF, ieder jaar in maart in Maastricht, en PAN in Amsterdam in november zijn grote internationale kunstbeurzen, waar je alles vindt. Van 17e eeuwse meesters, tot moderne kunst, Chinees porselein en meubels.” Garantie dat kunst zijn waarde behoudt of zelfs in waarde stijgt is er nooit. “Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die het oog hadden om in de jaren vijftig een Pollock te kopen. Die waardestijgingen zijn fenomenaal. Maar van de totale kunstmarkt stijgt maar zo’n 10 procent in waarde. Dat zijn de topstukken. De rest blijft stabiel of zakt in waarde.”

Kunst niet altijd duur
Het is volgens Van Kerkhoff een “misverstand” dat kunst per definitie veel geld kost. “Dat komt vooral doordat kunst alleen het nieuws haalt als er stukken voor topbedragen verkocht worden. Maar het is heel goed mogelijk kwalitatief goede, hedendaagse kunst te kopen voor bedragen tussen de 2.000 en 10.000 euro. Als het om werk in serie gaat, om drukken of fotografie kunnen prijzen daar nog onder liggen.” Van Kerkhoff, die met zijn vrouw enthousiast verzamelaar is (“voornamelijk design en abstracte hedendaagse kunst), adviseert mensen om alleen kunst te kopen op het moment dat zij ervan kunnen genieten. “Dat is het belangrijkste. Het beste rendement op kunst is het genot dat je ervan hebt.”

 

Van Lanschot Chabot B.V.

Statenlaan 8, ’s-Hertogenbosch

T (073) 692 46 92

E info@vanlanschotchabot.nl

W vanlanschotchabot.nl

Recommended Posts