Het hazelnootpasta imperium

 In Bestuur & Personeel

De pasta die wereldwijd op broodjes, crackers en baquettes wordt gesmeerd, is het product van een nog altijd even goedlopend familiebedrijf, gerund door een van de rijkste Italiaanse families.

Inmiddels staat de derde generatie, (klein)zoon Giovanni Ferrero, al een aantal jaren aan het roer van de zoetighedenproducent die vooral bekend is van producten als Tic Tac, Kinder-chocolade, Mon Chéri en Ferrero Rocher. En Nutella hazelnotenpasta natuurlijk – dat toen het ontstond een andere naam droeg. Een product dat eigenlijk uit schaarste is ontstaan.

Senior
Het begon allemaal in 1946 met Pietro Ferrero senior die de klanten van zijn banketbakkerij wilde laten genieten van chocolade-achtige zoetigheid, terwijl er maar weinig cacao voorradig was vanwege de oorlog. Wat wél ruimschoots aanwezig was, waren hazelnoten. Die werden op grote schaal geproduceerd in het Italiaanse Piëmont, waar Pietro’s bedrijf was gevestigd. Pietro experimenteerde wat en ‘Giandujot’, de voorloper van Nutella, werd geboren.

In 1964 nam Michele Ferrero het bedrijf van zijn vader over. Hij is de man die het bedrijf naar een hoger plan tilt door verder te experimenteren, de naam ‘Nutella’ te bedenken en de opvallende (gepatendeerde!) ‘Nutella’-potten te ontwikkelen.

Papa Nutella
‘Nutella’ en aanverwante producten die door Michele bedacht zijn, worden inmiddels in 160 landen verkocht. De CEO die bekend kwam te staan als ‘Papa Nutella’ overleed afgelopen februari op 89-jarige leeftijd en liet het bedrijf achter aan zoon Giovanni, die zijn vaders taken al geruime tijd had overgenomen.

Nog steeds gaat het goed met het imperium. Met een vermoedelijk vermogen van ruim 20 miljard hoeft de familie zich geen zorgen te maken; het bedrijf groeit daarbij nog steeds. De toekomst zal uitwijzen of Giovanni net zo’n sympathieke, bevlogen CEO zal zijn als zijn vader.

Recent Posts