“Het is knijpen, knijpen, knijpen”

 In Bedrijfsoverdracht

Jumbo ondervindt problemen bij de ombouw van de C1000-filialen. Volgens betrokkenen houden veel ondernemers de ombouw tegen vanwege gedaalde omzet.

In december melde Jumbo’s financieel directeur, Ton van Veen, dat het ombouwen van C1000-fillialen in een hoog tempo verliep. Uit de gesprekken die het FD met de ondernemers hield, blijkt dit slechts het geval te zijn bij de ‘makkelijke’ vestigingen.

Problemen
Zo’n 200 filialen worden onder de categorie ‘makkelijk’ geschaard. Dit zijn filialen die als eerste zijn omgebouwd door Jumbo. De ‘moeilijke’ filialen zijn hierdoor bewaard gebleven tot het einde. Volgens de ondernemers gaat het om 60 filialen, volgens Jumbo zelf gaat het echter om minder dan 10 filialen. Het label ‘moeilijk’ wordt om verschillende redenen uitgedeeld. ‘‘Het gaat bijvoorbeeld om kleine zaakjes die Jumbo na de overname van Super de Boer verkocht aan C1000, omdat ze er geen brood in zagen. Die zijn nu alsnog in hun bezit gekomen’’, verklaart een van de ondernemers. ‘‘Ook bij filialen die dicht bij een andere, vaak grotere Jumbo zitten, of locaties met traditioneel lage omzetten, treden problemen op.’’

Omzetderving
De ondernemers kennen ieder wel verhalen van collega’s over dalende omzet na de verbouwing van hun supermarkt. ‘’Van een ondernemer weet ik dat zijn omzet daalde van €165.000 per week naar €115.000; bij een ander ging het van €300.000 naar €200.000.’’ De compensatieregeling die door Jumbo in het leven is geroepen is alleen beschikbaar voor filialen die toezeggen mee te werken voordat het eerste halfjaar van 2015 voorbij is. De omzetderving houdt veel ondernemers tegen hun supermarkt om te laten bouwen tot een Jumbo.

Ook de bedrijfsformule die Jumbo hanteert, is een dealbreaker voor C1000 franchisenemers. “In mijn ogen hebben ze zich vertild aan de overname van C1000.’’ Het zijn de franchisefilialen van de ondernemer die moeten boeten voor de opgebouwde schulden. Bijvoorbeeld door het snijden in personeelsaantallen. ‘‘Het is knijpen, knijpen, knijpen, en dan vooral aan de kant van de franchisenemers, het personeel en de leveranciers. Dat waren we bij C1000 niet gewend.’’

Jumbo laat in een reactie aan Fambizz weten dat zij zich niet herkennen in de situatie. De integratie van C1000 ligt volgens het concern goed op schema en de afronding van het project wordt met het volste vertrouwen tegemoet gezien.

Recommended Posts