Het uitdragen van de familienaam blijkt goud waard voor (oudere) familiebedrijven

Oudere familiebedrijven

Uit het jaarlijks onderzoek dat BDO Accountants & Adviseurs, het Erasmus Centre for Family Business en de Rabobank gezamenlijk hebben uitgevoerd (en dinsdag werd gepubliceerd), blijkt dat de familienaam goud waard is voor familiebedrijven. Oudere familiebedrijven, die al generaties lang bestaan, zijn wel kwetsbaar, maar vertegenwoordigen net zo goed een mooie toekomst.

Op de coronaproof persbijeenkomst op de Amsterdamse Zuidas, blijkt dat BDO Accountants & Adviseurs, Erasmus Centre for Family Business en Rabobank dit jaar hun licht hebben laten schijnen op familiebedrijven die al decennia, zo niet eeuwen, bestaan. Wat maakt deze familiebedrijven na al die tijd nog steeds zo vitaal? Dáár gaat hoogleraar Pursey Heugens, deze ochtend op in.

Kwetsbare oudere familiebedrijven

Oudere familiebedrijven zijn kwetsbaar, geeft Heugens aan. Ze groeien langzamer, innoveren minder en passen zich minder snel aan dan jongere bedrijven. Niet erg verrassend, zeker niet wanneer je bedrijven vergelijkt met mensen. “Die worden ook kwetsbaarder en minder wendbaar naarmate ze ouder worden”, aldus Heugens.

Waar deze kwetsbaarheden door ontstaan? Door conflicten tussen generaties over de te voeren strategie. Door de afwezigheid van leiderschapstalent in latere generaties. Twee voorbeelden van kwetsbaarheden die typisch zijn voor het oudere familiebedrijf. Maar ook worden familiebedrijven eenzamer. Het aantal generatiegenoten neemt immers af. Heugens: “Hierdoor blijven er minder innovatiepartners over, die daadwerkelijk begrijpen wat het is om een dergelijk bedrijf te zijn.”

Derde generatie

De derde generatie binnen het familiebedrijf blijkt opnieuw een lastig cohort te zijn, zo toont het onderzoek van BDO Accountants & Adviseurs, het Erasmus Centre for Family Business en de Rabobank aan. De voorsprong die familiebedrijven dankzij de eerste twee generaties opbouwen, vervalt vaak vanaf de derde generatie. Ook investeren ze minder in research & development (R&D).

De huidige omvang van het familiebedrijf vormt daardoor een belangrijke voorspeller van de toekomstige groei binnen oudere familiebedrijven. Heugens: “Kleinere familiebedrijven blijven klein, terwijl de familiebedrijven met een forsere omvang alleen maar groter blijken te worden na de derde generatie.”

Extern leiderschap

Er zijn echter voldoende voorbeelden van oudere familiebedrijven die het ook vandaag de dag ontzettend goed doen. “Denk aan Brabantia, die draaien op dit moment erg goed.” Ook Swinkels Family Brewers wordt als succesvol ouder familiebedrijf genoemd. Welke eigenschappen de succesvolle oudere familiebedrijven kenmerken? “Ze zijn bijvoorbeeld niet bang om extern leiderschap aan te trekken, wanneer de huidige generatie er – nog – niet klaar voor is”, noemt Heugens een van de kenmerken op.

Desondanks is het wel belangrijk om als familie actief betrokken te blijven binnen het familiebedrijf. “Met passief aandeelhouderschap vanuit de familie, kun je je aandelen, net zoals iedereen, maar beter gespreid beleggen, ook buiten het familiebedrijf.” Extern leiderschap blijkt alleen maar succesvol wanneer de familie wél actief blijft, in het management of in toezichthoudende functies.

Bedrijfsnaam ouder familiebedrijf

Immateriële activa blijken eveneens een grote rol te spelen in het wel of niet succesvol zijn van het familiebedrijf. “Familiebedrijven die in hun bedrijfsnaam ook de naam van de familie hebben zitten, vertegenwoordigen een hogere beurswaarde dan familiebedrijven die dat niet hebben”, schetst Heugens een van de meest opmerkelijke bevindingen. Wat dat betreft valt de keuze voor Swinkels Family Brewers, in plaats van Bavaria, perfect binnen dit verhaal.

Radicale transformatie

Hoewel innovatie voor velen gelijkstaat aan vooruitgang, blijkt radicaal transformeren juist contraproductief voor het oudere familiebedrijf. Heugens: “Matige en geleidelijke bedrijfstransformaties leiden tot sterkere groei dan flinke veranderingen, die vaak worden geassocieerd met paniekvoetbal.” Aanhoudende en evolutionaire veranderingen passen het oudere familiebedrijf beter, zo toont het onderzoek aan.

Wat familiebedrijven zelf kunnen doen om vitaal te blijven? “Elkaar opzoeken, want alleen familiebedrijven onderling begrijpen elkaars uitdagingen en kunnen elkaar daarbij helpen.” Maar ook een actieve houding vanuit de familiekant is essentieel. “Voorkom passief aandeelhouderschap vanuit de familie”, noemt Heugens nog een van de takeaways op.

Online familiebedrijven-event De Eeuwige Jeugd

Op 27 oktober gaan professor Pursey Heugens en familiebedrijvenexpert Joost Vat (BDO Accountants & Adviseurs) verder in op de onderzoeksbevindingen . Geïnteresseerden kunnen zich vanaf vandaag aanmelden voor dit online evenement.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief