Het verdwijnen van de blauwe enveloppen

 In Bestuur & Personeel

Vorige week was het uitgebreid in het nieuws: de blauwe enveloppen van de Belastingdienst verdwijnen. Het bedrijf dat deze enveloppen produceert, is familiebedrijf Koninklijke Van der Most.

Het bedrijf bestaat al ruim 110 jaar en zal niet omvallen omdat de Belastingdienst zijn jaarlijkse afname van de kenmerkend blauwe enveloppen niet meer doet – dit is zo’n vijf procent van de 1,6 miljard enveloppen die het bedrijf produceert, vertelt directeur Rob van der Most aan NRC Q.

Van der Most vindt het marketingtechnisch wel een onverstandige zet van de fiscus: “De envelop heeft zo’n enorm hoge attentiewaarde. Iedereen die er een ziet, weet dat hij hem open moet maken. Dat daar afstand van gedaan wordt, zal niemand met een beetje marketingkennis snappen.” Hij vindt dat mensen de keuze moet worden gelaten om zaken online te regelen of via de post te laten verlopen; een email klik je immers zo weg. De Belastingdienst wil dat binnen twee jaar iedereen over is op het online ontvangen van berichtgeving en hoopt hiermee een structurele besparing van zo’n 60 miljoen euro te bewerkstelligen.

Geschiedenis
Willem van der Most richtte in september 1904 de firma W. van der Most op. De eerste decennia bleef het bedrijf, zoals zoveel bedrijven in Nederland, klein van omvang. In de jaren ’50 deed (naast de drukkerij) ook het geautomatiseerd produceren van enveloppen op grotere schaal zijn intrede, waardoor het bedrijf een gestage aanving. Inmiddels heeft Van der Most haar expertise ondergebracht in vier hoofdactiviteiten, te weten: drukkerij, enveloppenfabriek, preposta­le verwerking en distributiecentrum. Het bedrijf is één van de grootste in hun vakgebied in Nederland.

Omroep Gelderland heeft een filmpje gemaakt over Van der Most naar aanleiding van het nieuws. Dat is hier te bekijken.

Recommended Posts