Hoe ga je als familiebedrijf om met de huidige trends op de arbeidsmarkt?

trends op de arbeidsmarkt

Krapte, vergrijzing en een pandemie: het zijn trends die momenteel de wet van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beïnvloeden. En dat ziet ook Roel Roelfzema, partner en adviseur bij K+V, een interim management, werving & selectie en executive search bureau. “Wat er nu speelt, heeft invloed op alle bedrijven, maar familiebedrijven hebben er nog iets meer last van dan niet-familiebedrijven.”

Trends op de arbeidsmarkt

Door de coronacrisis werken mensen meer vanuit huis. Ze zijn veel minder vaak aanwezig op kantoor, waardoor ze ook minder vaak hoeven te reizen. “Het gevolg daarvan is dat reisafstanden groter mogen zijn”, aldus Roelfzema. Met andere woorden: je hoeft dus niet meer in de stad te wonen. “Je ziet dan ook dat de groep hogeropgeleiden met kinderen in Amsterdam hun kleine huis met overwaarde inruilen voor een mooier en groter huis in bijvoorbeeld Ede. Steeds meer mensen trekken van het westen naar het noorden, oosten en Brabant. Laatst las ik dat de Achterhoek voor het eerst in jaren gegroeid is in inwonersaantal. Dat is een interessante trend voor familiebedrijven die om de Randstand heen liggen: de vijver waarin ze vissen wordt groter.”

Maar zoals iedere medaille kent ook deze ontwikkeling een andere kant. “Familiebedrijven hebben vaak geen sterk arbeidsmarkt-imago. Dat betekent dat bedrijfsnamen bij werkzoekenden vaak onbekend zijn, waardoor ook associaties uitblijven. Tenzij het gaat om een bepaalde niche, dan zijn familiebedrijven vaak wél bekend. Deze minimale bekendheid is funest in de zoektocht naar nieuwe werknemers. Zeker als je ver gaat zoeken, want dan zijn mensen weer minder bereid om lange afstanden af te leggen.”

Meer banen dan werkzoekenden

We lezen het overal: er heerst krapte op de arbeidsmarkt. Eén van de oorzaken? De groep die met pensioen gaat is veel groter dan de groep die de arbeidsmarkt betreedt. “Er zijn meer banen, maar minder mensen. Daarom moeten bedrijven niet alleen goed nadenken over hun strategische personeelsplanning; ze moeten het ‘schaap met de vijf poten’-idee ook loslaten. Alleen de essentie van het profiel blijft over.”

Ook speelt de proceduresnelheid een rol. “Een werkzoekende heeft vaak verschillende potjes op het vuur staan. Als je niet snel genoeg bent, staat jouw potje op het laagst brandende vuurtje. Dat is iets waar familiebedrijven voor moeten waken: over het algemeen duurt hun besluitvorming namelijk langer”, vertelt Roelfzema.

Open blik

Heb je een keuze gemaakt en sollicitanten uitgenodigd? Blijf dan weg van het eenzijdige gesprek. “Je moet als organisatie zelf uitleggen waarom je bedrijf leuk is. Ga eerst de ontmoeting aan: wat voor persoon is het? Wat is zijn of haar persoonlijkheid en wat zijn of haar specifieke drijfveren? Je wilt echt contact maken met iemand om daarna pas na te gaan hoe jullie elkaar verder kunnen helpen. Daarnaast wil je ook flexibel zijn in je arbeidsvoorwaarden. Dat kan voor familiebedrijven soms moeilijk zijn, aangezien ze vaak traditioneel zijn ingericht.”

Bottom line biedt de geografische trend familiebedrijven de kans om makkelijker mensen te werven, omdat de poel groter wordt. Tegelijkertijd moeten ze rekening houden met de krapte op de arbeidsmarkt, want ze hebben vaak een minder sterk arbeidsmarktimago en handelen procedures trager af. Daarnaast vraagt het om een andere blik: niet alleen op het gebied van flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden, maar ook op vlak van het profiel”, besluit Roelfzema.

Dit artikel verscheen eerder in onze fysieke uitgave, de Fambizz Post. Wil je een plekje in onze aankomende editie? Mail dan naar info@fambizz.nl. Op de hoogte blijven? Volg ons dan op LinkedIn, Twitter en Facebook!

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief