Horecafamilies: prijsstijging en crisis te lijf met klantvriendelijkheid

 In Finance

Amsterdam – De horeca heeft volgens het CBS haar prijzen de omzet het eerste kwartaal zien stijgen. Het einde van de crisis is er volgens verschillende familiebedrijven nog niet.

De horecaprijzen lagen de eerste drie maanden van dit jaar 1,6 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Volgens het CBS zorgt deze stijging voor de helft van de omzetstijging van 2,9 procent. De overige stijging komt door een opgaande verkoop.

Niets gaat vanzelf
Tussen de verscheidene vormen van horeca verschilt de omzetgroei. Cafetaria’s groeiden het hardst, met 5,3 procent. De prijzen stegen met 2,7 procent, de verkoop met 2,5. Niet ieder cafetaria kiest er echter voor de prijzen te verhogen. Bij familiebedrijf ’t Smulhuis uit Brunssum zijn de prijzen ‘gewoon’ gelijk gebleven. “Natuurlijk merken we iets van de crisis”, vertelt eigenaar Hans Bouwmans. “Vooral de derde week van de maand is het wel wat rustiger. We hebben natuurlijk maatregelen genomen om de crisis te lijf te gaan. We zijn ons nog meer bewust geworden van het belang van goede kwaliteit en een goede service. Het is gevaarlijk om te denken dat alles vanzelf gaat.”

Prijsstijging onvermijdelijk
Cafés hebben de groei geheel te danken aan prijsverhogingen. De verkoop ging achteruit met 2 procent, maar een prijsstijging van 2,2 procent zorgde toch voor een positief resultaat. Volgens Henry Siebelt, eigenaar van eetcafé Zomerzorg uit Hillegom, ontkomt zijn familiezaak niet aan prijsstijgingen. “Wij zitten rond het gemiddelde. Het is met de stijgende bierprijzen bijna onmogelijk niets aan de consument door te rekenen. De inkoopprijs van bier is met 25 procent gestegen.” Ook Siebelt is van mening dat bezwering van de crisis vooral gezocht moet worden in klantbenadering. “De klant betaalt iets meer, dus moet ook op iets meer service kunnen rekenen. De betrokkenheid bij ons familiebedrijf is gelukkig groot. Ik werk harder dan ooit om de crisis te overwinnen.”

Recent Posts
Comments
  • Klantvriendelijkheid werkt natuurlijk mee. Maar om dat verschil van inkoopprijs goed te maken door alleen maar klantvriendelijkheid zal moeilijk zijn.Eva Loos