“Ik neem de stress van wanbetalingen van je over, zodat jij je weer kunt focussen op je business runnen”

 In Bestuur & Personeel, Expertartikelen, Finance, Homepage, Privé & Vermogen

Binnen het Nijmeegse advocatenkantoor Poelmann van den Broek zijn familiebedrijven een echt speerpunt. Op ieder servicegebied beschikt het kantoor over meerdere advocaten die affiniteit hebben met dit bedrijfstype. Erik Jansen is er één van. Hij komt zelf uit een familiebedrijf dat al sinds 1908 bestaat en heeft de normen en waarden van het familiebedrijf in zijn DNA zitten. Met hem spreken we over enkele thema’s waarin hij is gespecialiseerd, waaronder liquiditeitsvraagstukken en debiteurenbeheer. “Scherpe messen maken schone wonden, maar veel familiebedrijven vinden het lastig daarnaar te handelen.”

Wanneer Erik Jansen het over het Nederlandse familiebedrijf heeft, refereert hij graag aan Camille Oostwegel junior, directeur van Oostwegel Collection. Zij bezitten en baten verschillende luxueuze hotels in Zuid-Limburg uit. “Hij zegt dat het runnen van een familiebedrijf een beetje vergelijkbaar is met het bezitten van een Patek Philippe-horloge. “You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation”. Je bent een tijdje directeur of directeur-(groot)aandeelhouder, maar je gedraagt je nooit als een eigenaar, maar meer als rentmeester. Je zorgt ervoor dat het bedrijf op de lange termijn blijft functioneren, ook voor volgende generaties. Ik vind het mooi dat ondernemers er zo naar kunnen kijken. Dit in tegenstelling tot veel beursgenoteerde bedrijven, die vooral goed willen scoren op kwartaal- of jaarcijfers.”

Bij Poelmann van den Broek, waar Jansen één van de 35 advocaten en één van de acht partners is, zien ze echter dat zo’n kijkwijze ook negatieve consequenties kan hebben. Jansen: “Ik zeg altijd maar: ‘scherpe messen maken schone wonden’. Maar veel familiebedrijven vinden het lastig om daarnaar te handelen. Zeker wanneer het wat minder gaat en het bedrijf strak aan de wind moet varen, vinden ze het moeilijk om harde maatregelen te nemen. Soms blijft men dan vanuit de holding maar geld in het verlieslatende bedrijf of bedrijfsonderdeel pompen, waarna het alsnog failliet gaat. Doodzonde! Had eerder het bedrijf scherp gesaneerd of failliet laten gaan. Dan had je het misschien in afgeslankte vorm van de curator terug kunnen kopen en een doorstart kunnen maken.”

Maar goed, als externe partij kijk je hier natuurlijk heel anders naar dan de – pak ‘m beet – derde of vierde generatie. “Ik heb eens een klant bijgestaan wiens bedrijf al in 1803 was opgericht. Jij wilt natuurlijk niet degene zijn die na ruim twee eeuwen de stekker eruit trekt.” Als de betrokken adviseur van de ondernemer is het dan aan Jansen om even een helikopter-view te bieden. Jansen: “Om te voorkomen dat je met goed geld naar kwaad geld gaat gooien.”

Financiering & high end incasso

In sommige gevallen zijn de prognoses goed, maar is de huidige liquiditeit beperkt. “Dan schrijven we samen met de accountant een reorganisatieplan, waar weer een ondernemingsplan uit voortvloeit. Daar hoort financiering bij, die vaak van buiten de onderneming en de familie moet komen. Denk aan financiering via business angels, crowdfunding, via leasemaatschappijen of door middel van fusies met ‘concullega’s’.” De mogelijkheden zijn legio, maar je moet die afspraken wel heel goed vastleggen. Het stopt niet bij het vinden van de financiering. Het vastleggen van de afspraken is minimaal net zo belangrijk!

Een ander kernonderwerp waar Jansen zich mee bezighoudt, is debiteurenbeheer. “We noemen dat ‘high end incasso’. Dat wil niet zeggen dat we alleen maar grote vorderingen incasseren, maar dit betekent dat we verder kijken dan alleen de debiteuren. Wanneer je als familiebedrijf bulkgoederen levert, zoals bijvoorbeeld voer aan de agrarische sector, heb je te maken met betalingstermijnen van enkele weken. Dan loop je als ondernemer een groot financieel risico, van soms wel vele tienduizenden euro’s per debiteur. Dan is het niet zo vreemd dat je eens aan je advocaat vraagt om wat dieper te graven wanneer de debiteur geen verhaal meer biedt.” Dit door bijvoorbeeld ook te kijken naar de mogelijke aansprakelijkheid van de bestuurders vanwege schuldeisersbenadeling of vermogensonttrekking. “Misschien heeft de directeur grote hoeveelheden goederen besteld, terwijl hij allang wist dat zijn bedrijf dat niet kan betalen. Dan gaan wij kijken of we het bedrag elders kunnen incasseren dan bij de oorspronkelijke debiteur, zoals bij die bestuurder in privé.”

Vastbijten

Het diepgaande en creatieve denkproces om ervoor te zorgen dat facturen alsnog worden geïncasseerd, vindt Jansen het allerleukste aan zijn werk. “Ik geloof heilig in de rechtvaardigheid dat de facturen van mijn cliënt betaald moeten worden. Ik heb weleens een helikopter van een bestuurder van een bv in beslag genomen. Want wat rechtvaardigt de situatie dat zo iemand een luxe leventje leidt? En met zijn Porsche naar zijn jacht in de haven van Loosdrecht rijdt, terwijl tegelijkertijd mijn klant niet wordt betaald? Daar kan ik niet tegen en daar bijt ik me in vast.” Ontzorgen, daar draait het hem om. “Ik neem de stress van die wanbetalingen van je over, zodat jij je weer kunt focussen op je business runnen.”

Dit stuk verscheen eerder in de december-editie van onze fysieke uitgave Fambizz Post. Wil je die ook ontvangen? Stuur dan een e-mail naar aaron@mediatic.eu en meld je aan voor de Fambizz Post. In juni ontvang je de volgende editie.

Recommended Posts