Innovatie daalt maar neemt in 2014 weer toe

Deventer – Waar familiebedrijven geroemd worden om hun innovatieve karakter, innoveren niet-familiebedrijven steeds minder. De innovatie is dit jaar flink gedaald, maar volgend jaar neemt dit naar verwachting weer toe.  

Familiebedrijven zijn gezonder, gaan minder snel failliet en zijn innovatiever dan andere bedrijven. Dit bleek eerder dit jaar uit onderzoek van onder meer MKB Nederland, Ernst & Young en ING. Bedrijven in het MKB zijn tussen 2002 en 2013 echter flink achteruit gegaan als het gaat om innovatie. Dit wijst onderzoek van onderzoeksbureau Panteia uit. Hieruit blijkt wel dat de verwachting is dat het innovatieve karakter van niet-familiebedrijven het komende jaar weer terugkeert, aangezien de economie langzaam maar zeker uit het slop komt.

Sectoren
In vrijwel alle sectoren is het aandeel van innovatieve bedrijven afgenomen. Maar met name in de transport, horeca en de auto-industrie is het aandeel fors teruggelopen. Volgens het onderzoek van Panteia staan met name transportbedrijven en bedrijven in de bouw onwelwillend tegenover innovaties in economisch slechte tijden. Dit is toch opmerkelijk te noemen, aangezien een groot deel van de bouw- en transportsector gevormd wordt door familiebedrijven. De bedrijven in deze sectoren besteden met name aandacht aan procesinnovatie.. Procesinnovaties zijn met name gericht op bezuinigingen. Bedrijven in de transportsector en de bouw richten zich in veel mindere mate op innovaties op het gebied van producten en diensten.

Dingen anders doen
MKB-bedrijven kunnen volgens het onderzoek op drie verschillende manieren te werk gaan in economisch slechte situaties. Ze kunnen niets doen, zo veel mogelijk bezuinigen of streven naar een ondernemende oplossing. Waar niet-familiebedrijven vaak gericht zijn op overleven en dus kiezen voor de eerste manier, kiezen familiebedrijven vaak voor de laatste manier. Deze laatste manier is gericht op het innoveren van producten of diensten. Als je als (familie)bedrijf niet innoveert, wordt het bedrijf voorbijgestreefd door innoverende concurrenten en dat wil je te allen tijden voorkomen.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief