Interview Koen Frese over MBO Talisman: “Zo’n kans krijg je maar eens in je leven” – deel 1

Van manusje-van-alles tot directeur-grootaandeelhouder. Koen Frese begon in het bedrijf dat zijn vader oprichtte en nam het tweeëntwintig jaar later over – zij het niet van zijn vader. Het was een leerzaam proces, dat Frese het liefst vooraf had willen kunnen overzien. “Maak het hele traject en de kosten zo inzichtelijk mogelijk.”

Halverwege 1991 komt Koen Frese in de zaak van zijn vader om allerlei hand- en spandiensten te verlenen. Vader Ruud heeft kort daarvoor met enkele andere oud-IBM-collega’s Skillco HRM opgericht, een detacheringsbureau voor ict’ers. “En dat is het in wezen nog steeds”, zegt Koen Frese.

Het bedrijf doet nu ook aan wervings-, selectie- en opleidingstrajecten en heet nu Talisman Software. En Talisman detacheert tegenwoordig ook financieel personeel. De onderneming heeft dertien personeelsleden in twee vestigingen, in Alphen aan den Rijn en Eindhoven. De opdrachtgevers komen onder meer uit de financiële sector, de zakelijke dienstverlening, de farmaceutische industrie, de ict-dienstverlening, de publieke sector en de zorg- en non-profitsector.
“Ik ben erin gegroeid en ben altijd in het bedrijf blijven werken. Door de groei van het bedrijf en door diverse overnames was het altijd nieuw, was er altijd ontwikkeling en verandering.”

Vijf jaar na de oprichting neemt New Boston Systems Skillco HRM over en verandert de naam in 1998 in The Skill Company. Drie jaar later gaat het bedrijf Sapphire Technologies heten. Sapphire neemt niet lang daarna een ander bedrijf over en gaat in 2009 samen met Talisman Benelux. In 2011 wordt Talisman Benelux overgenomen door Human Resources Nederland (HRN).*
“Tot dan toe waren wij altijd redelijk zelfstandig gebleven. Na de overname door HRN bleven wij weliswaar onze eigen naam voeren, maar moesten wij de back office en de IT integreren en gebruikmaken van het shared services center. Dat was een enorme overgang en veel werk.”

Voor niets?
“Het was een bewuste keuze om weer los verder te gaan. Talisman is toch een ander type bedrijf dan HRN voor ogen heeft. HRN heeft een single brand strategie, maar Talisman zou aan bestaansrecht verliezen als het zijn naam moest prijsgeven. Daarbij komt dat een detacheerder en een uitzendorganisatie verschillende cycli hanteren. Wij werken als detacheerder met periodes van een maand, terwijl een uitzender werkt met periodes van een week of vier weken. Dat is een groot verschil.”

Waren er ook culturele verschillen?
“HRN is meer gericht op marktaandeel en percentages. Wij zijn ook gericht op geld verdienen, maar letten iets minder op ons marktaandeel.”

Een breuk was dus onvermijdelijk?
“We bleken niet goed bij elkaar te passen. Tijdens een discussie hierover werd gezegd: misschien is het een oplossing om weer te verzelfstandigen. Daarbij bleek een management buy-out vrijwel de enige en beste optie.”

Vond u dat geen grote stap?
“Ja, maar het was een uitdaging die je moet grijpen. Dit soort kansen krijg je maar één keer in je leven. Ik heb het besluit in goed overleg met het thuisfront genomen.”

En overlegd met uw vader?
“Uiteraard. Als je erover na gaat denken en het tussen je oren gaat zitten, is er op een bepaald moment geen weg meer terug. Ik vond het erg leuk om hem te melden dat het back to our roots is.”

Wat was de eerste hobbel die u moest nemen?
“De financiering … Nee, een goede adviseur vinden, iemand op wie je kunt blind varen in een nogal ingewikkeld traject. Op advies van een vriend heb ik een overnameadviseur benaderd. Die vriend kende de overnameadviseur van andere activiteiten. Het bleek een perfecte match. De adviseur wist de juiste snaar te raken en begreep hoe ik de business wil voeren. Hij kon ook uitleggen wat er gebeurde op een manier die ik snapte.”

En de volgende stap?
“HRN zei: kijk eerst of je de financiering rond krijgt en of het allemaal haalbaar is. Pas dan gaan we om de tafel zitten. Om te beginnen moesten wij de waarde van het bedrijf bepalen. De overnameadviseur deed dat vanuit de cijfermatige en ik vanuit de gevoelsmatige kant. Ik keek naar: wat heb je ervoor over? Ik wist wat wij doen, wat wij kunnen en wat het bedrijf in het verleden heeft opgebracht. Nee, er zat niet veel licht tussen de cijfers en het gevoel. Het was fijn om het gevoel bevestigd te krijgen.”

*) Deze naam is verzonnen, omdat de onderneming in kwestie geen prijs stelt op publiciteit over de verkoop van bedrijfsonderdelen.

Lees morgen deel 2 van het interview met Koen Frese.

Deze tekst is geschreven door Lex van Almelo, juridisch journalist en tekstschrijver bij www.lexpress.nl en verscheen eerder in PE-tijdschrift voor de bedrijfsopvolging.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief