Investering moet Lubbers transportmarktleider maken

Schoonebeek – Investeringsmaatschappij AAC Capital stapt in familiebedrijf Lubbers transport. Met deze investering wil Lubbers Europees marktleider worden in transport voor de olie- en gasindustrie.

Familiebedrijf Lubbers krijgt een financiële injectie van investeringsmaatschappij AAC. Door deze investering kan het familiebedrijf verder groeien. Het uiteindelijke doel van het transportbedrijf, gespecialiseerd in transport voor de olie- en gasindustrie, is om marktleider te worden op dit gebied. Over de hoogte van de investering doen zowel het familiebedrijf als de investeringsmaatschappij geen uitspraken. “Dat is ook niet gepast als familiebedrijf zijnde”, zegt Erik Mulder, CFO bij Lubbers transport, tegen Fambizz. “Een familiebedrijf gaat niet te koop lopen met bedragen, dat zit in het karakter. Het is niet netjes tegenover de aandeelhouders, maar ook niet tegenover de familie.”

Kapitaal van buiten
Lubbers transport heeft de ambitie om de komende jaren verder te groeien. Met name opkomende markten bieden het familiebedrijf veel kansen. “Na goede gesprekken met de aandeelhouders hebben we uiteindelijk besloten om kapitaal van buitenaf toe te laten in het bedrijf”, vertelt Mulder. Volgens Mulder heeft dit kapitaal van buitenaf geen gevolgen voor het familiekarakter van het bedrijf: “Dit staat los van elkaar. Lubbers blijft gewoon een familiebedrijf, al krijgt AAC Capital wel een meerderheidsbelang in het bedrijf.”

Investeren
Het geld dat AAC Capital in  het familiebedrijf pompt, wordt volgens Mulder gebruikt om te investeren in de organisatie, IT en innovatie in de transportwereld. “Verder gebruiken we het vrijgekomen geld om versnelde overnames te doen. Hierdoor willen we in Europa marktleider worden in de transport voor de olie- en gasindustrie.” Het doel van het transportbedrijf is volgens Mulder om de omzet over vijf jaar te verdubbelen: “We draaien nu een omzet van 55 miljoen euro en binnen vijf jaar moet dat dus het dubbele zijn.”

AAC Capital
Volgens de normale gang van zaken blijft een private equity-fonds zo’n vijf jaar in het bedrijf zitten. Mulder verwacht dat dit binnen Lubbers transport niet anders zal zijn. “Het kan zijn dat ze maar twee of drie jaar blijven, maar het kan net zo goed dat ze er over acht jaar nog in zitten. Dat ligt aan de marktsituatie. Over het algemeen is de horizon van een private equity-fonds maar vijf jaar, dus wij houder er wel rekening mee dat ze vroeg of laat weer uit het bedrijf stappen.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief