Ivo Matser (TSM): Duurzaamheid doe je zo

Het woord duurzaamheid is de laatste jaren al zo vaak gebruikt, dat het bijna een holle frase is geworden. Bedrijven willen wel verduurzamen, maar vinden het moeilijk om dit in hun bedrijfsvoering te integreren. Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn, zo stelt TSM Business School in een recent gelanceerde whitepaper.

Bedrijven denken vaak ten onrechte dat ze weinig kunnen doen aan milieuverbetering. Ze zien voor de hand liggende mogelijkheden over het hoofd. Iedere organisatie heeft een eigen ecologisch netwerk, wat verder gaat dan alleen het gebouw. Ook het vervoer van medewerkers behoort bijvoorbeeld tot dit netwerk. “De eerste stap is om dit netwerk in kaart te brengen en vervolgens systematisch te kijken waar er verduurzaamd kan worden”, vertelt Ivo Matser, directeur van TSM.
De aanname dat investeren in duurzaamheid ten koste gaat van de omzet, is volgens hem onjuist. Uit onderzoek van de Verenigde Naties in samenwerking met Accenture blijkt dat iets meer dan de helft van de ondervraagde ceo’s een gebrek aan investeringen als grootste oorzaak ziet van falend duurzaam beleid. “Dit laat zien dat leiders er nog van uitgaan dat duurzaamheid ten koste gaat van de winst. Dat is echter niet waar, juist door het varen van een duurzame koers kun je je omzet verhogen.”

Duurzaamheid loont
Uit onderzoek van de London Business School en Harvard University (The impact of a Corporate Culture of Sustainability) blijkt dat bedrijven die investeren in duurzaamheid daar de vruchten van plukken. In het onderzoek zijn negentig grote ondernemingen in de VS onder de loep genomen. Bedrijven die al vanaf de jaren ’90 duurzaamheid als uitgangspunt hadden bleken in 2010 anderhalf zoveel waard geworden als bedrijven die niet nadrukkelijk een duurzame koers zijn gaan varen. Voorwaarde voor succes is wel dat het gehele bedrijf zich aan een duurzame koers committeert. Bij organisaties die slechts op één vlak besloten te verduurzamen, werd er slechts in 37 procent van de gevallen winst geboekt.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief