Joh. Enschedé overgenomen door investeerder

Haarlem – Koninklijke Joh. Enschedé is overgenomen door investeringsbedrijf  Nimbus. Een van de oudste familiebedrijven van Nederland verkoopt 95 procent van haar aandelen aan de investeerder.   

Investeringsbedrijf Nimbus heeft 95 procent van de aandelen in Koninklijke Joh. Enschedé  overgenomen. De overige vijf procent van de aandelen blijft in handen van de familie Enschedé. De Haarlemse gelddrukkerij verkeerde al de nodige jaren in zwaar weer en met deze overname is het voortbestaan van het familiebedrijf in ieder geval verzekerd. Joh. Enschedé behoorde met haar geschiedenis van ruim drie eeuwen tot de oudste familiebedrijven van Nederland.

Overeenkomst
Dankzij de deal tussen investeringsbedrijf Nimbus en het familiebedrijf is het voortbestaan van de gelddrukkerij zo goed als verzekerd. Koninklijke Joh. Enschedé directeur Freek Busweiler erkent tegenover het ANP dat de drukkerij in acute financiële problemen verkeerde. Zo moest het familiebedrijf zijn schuld bij huisbankier ING herfinancieren, nadat een opdracht van de Duitse Bundesbank was uitgesteld.

Koersverandering
Met de investering van Nimbus wacht Joh. Enschedé een koerswijziging. Het investeringsbedrijf profileert zichzelf namelijk als een investeerder in bedrijven waar een koersverandering nodig is. “Wij zijn blij met de sterke reputatie die Koninklijke Joh. Enschedé in haar 310-jarige historie heeft weten op te bouwen en wij zien goede mogelijkheden om in samenwerking met de familie de onderneming succesvol verder te ontwikkelen”, aldus het investeringsbedrijf. Voor de productie van papiergeld richt de gelddrukkerij zich de komende jaren vooral op opdrachtgevers buiten de Europese Unie. Voor wat betreft de postzegels richt Joh. Enschedé zich vooral op het Verre Oosten waar het investeert in nieuwe marktgebieden.

Rijke geschiedenis
De Haarlemse gelddrukkerij vindt haar oorsprong al in het jaar 1703 als Izaak Enschedé zijn intrede doet in het bedrijf. Eén van de grootste financiële tegenvallers voor het familiebedrijf was het besluit van De Nederlandsche Bank om vanaf februari 2011 haar eurobiljetten in het buitenland te laten drukken. Het eeuwenoude familiebedrijf behaalde vorig jaar nog een omzet van ruim 55 miljoen euro.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief