“Familiebedrijf: pak je kans, investeer in communicatie, de wereld schreeuwt om authenticiteit”

Waar familiebedrijven veelal chronologische verhalen vertelden, ondersteund door een veelvoud aan zwart/wit-foto’s, is er een groter potentieel om een eigen en uniek verhaal op te stellen, waarin de eigen waarden centraal staan. Continuity staat familiebedrijven bij om vanuit leiderschap en communicatie hun herkenbaarheid te vergroten in een wereld waarin ze steeds meer gedwongen worden om als een corporate te opereren. “Familiebedrijven hebben allemaal iets unieks, want ze zijn niet voor niets door al die decennia of zelfs eeuwen heen succesvol gebleken. Dat is een sterk verhaal met een grote aantrekkingskracht, maar dan moet het wel verteld worden”, aldus Joppe Hendriks, oprichter van Continuity.

Met zijn jarenlange ervaring in de communicatie en public affairs, besloot Hendriks in 2019 Continuity op te richten, om met zijn kennis familiebedrijven bij te staan in hun communicatie en het ontwikkelen van leiderschap. Hendriks: “Familiebedrijven zitten bij mij in het hoofd en in het hart. Tijdens mijn carrière heb ik voor verschillende grote familiebedrijven gewerkt zoals SHV en Boehringer Ingelheim. Maar het zit vooral ook in mijn DNA, want de familie van mijn moeder runt de brouwerij van Swinckels (van Bavaria, red.) en mijn grootvader en vader leidden een bouw- en vastgoedonderneming die inmiddels vier generaties ver is. Ik heb gezien dat verschillende familiebedrijven veel kansen laten liggen op het vlak van communicatie, terwijl de wereld schreeuwt om authenticiteit. Zij beschikken nou net over al die ‘echte’ verhalen, veel meer dan het gemiddelde niet-familiebedrijf.”

‘Chefsache’

Communicatie is van groot belang, want volgens Hendriks is één ding duidelijk: er heerst een strijd om aandacht. Hendriks: “Daarom is het cruciaal om je goed en duidelijk te positioneren: wie ben je en wat is je verhaal? Hoe en waar ga je het vertellen? Als potentiële klanten en medewerkers zich herkennen in je waarden, zullen zij vervolgens ook voor je kiezen. Focus niet alleen op extern maar vooral ook op intern: binnen beginnen is buiten winnen. De strategische waarde van interne communicatie is enorm gegroeid, mensen maken je bedrijf.”

Maar volgens Hendriks is alleen je waarden benoemen niet genoeg. “Leg uit wat deze waarden voor jou betekenen in de praktijk. Wat je zegt moet je ook doen, anders is het niet geloofwaardig en dat is funest voor je onderneming. Communiceren over je waarden is ‘chefsache’. Het is een leiderschapsthema dat vanuit de familie en het bestuur moet komen. Het mag beslist geen trucje zijn. Ga niet alleen vertellen, maar vooral ook luisteren. Tegenspraak organiseren is belangrijk, zowel intern als extern. Hierdoor laat je je waarden leven. Zo krijgen ze echt een betekenis.”

Laat het hart spreken

Het gaat dus niet alleen over een goede kennisgeving van je product of dienst. Hendriks is ervan overtuigd dat er veel potentieel in het verhaal van het familiebedrijf zit: “Het is van belang dat je je missie structureel communiceert. Familiebedrijven werken niet vanuit een isolement, maar zijn vaak sterk verankerd binnen een gemeenschap. Beschrijf helder welke maatschappelijke betekenis je bedrijf heeft. Dit biedt je de gelegenheid om aan je reputatie te bouwen. Hierbij speelt het hoofd een belangrijke rol, maar het hart verbindt. Durf het hart te laten spreken.”

Loslaten en overdragen

Ook bij Continuity komt het thema ‘Bedrijfsoverdracht’ regelmatig voorbij. Daarbij put Hendriks uit ervaringen uit eerste hand. “Als scholier deed ik vakantiewerk bij mijn vaders bedrijf. We hebben binnen mijn familie – ik heb een tweelingbroer en twee zussen – ook veel gesproken over opvolging. Achteraf gezien had het opvolgingstraject beter gekund. Er had vooraf meer structurele aandacht naartoe moeten gaan, waarbij het helpt om er externen bij te halen. Loslaten en overdragen is voor de oudere generatie niet makkelijk. Erken dat en geef het een plaats. Iemand van buiten kan het proces en de vooruitgang goed bewaken. Daarbij is het essentieel dat deze persoon zich kan verplaatsen in de situatie van een ander. Vaak zijn opvolgingskwesties heel beladen. Er zijn allerlei dialoogvormen voor om dit structureel aan te pakken. Begin vanuit de gezamenlijke waarden, maak het proces helder en ga dan pas in gesprek over de onderlinge verschillende standpunten. Niemand heeft gelijk, het gesprek heeft gelijk.”

Keuze vanuit hoofd en hart

Hendriks is ambitieus als het gaat om Continuity, dat is gevestigd in Naarden-Vesting. “Onze ideale klant? Een ambitieus familiebedrijf dat een langetermijnrelatie wil opbouwen. Uiteindelijk draait het allemaal om vertrouwen. Alles begint met een open gesprek. Is er een klik? Waar liggen de kansen en behoeften? Daarbij vind ik het belangrijk dat leiders iets van kwetsbaarheid durven te laten zien. Durf een keuze te maken vanuit je hoofd en je hart. Juist dán vergroot je je herkenbaarheid en trek je de juiste mensen naar je toe.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief