Koopmans gaat voor duurzaamheid uit eigen omgeving

Leeuwarden – Familiebedrijf Koopmans Koninklijke Meelfabrieken, die zich eerder dit jaar aansloot bij Stichting Veldleeuwerik, haalt eerste partij duurzaam geteelde tarwe binnen. 

Familiebedrijf Koopmans, bekend van de bakproducten in de supermarkt, besteedt de nodige aandacht aan duurzaamheid. Door zich aan te sluiten bij de Stichting Veldleeuwerik, waar agrarische ondernemers samenwerken met hun afnemers om de voedselproductie te verduurzamen, heeft Koopmans nu  een grote partij tarwe ingekocht bij het lokale familiebedrijf Maatschap Jensma. Voor Koopmans zelf is dit de eerste partij lokale en duurzaam geproduceerde tarwe, maar in de toekomst moet dit veel vaker gebeuren. “Wij werken met natuurproducten en die essentie mag weer de boventoon voeren”, stelt Dirk Lodewijk, algemeen directeur van Koopmans.

‘Puur vanuit de oorsprong’
Door steeds meer grondstoffen uit de regio te gebruiken in haar producten wil Koopmans terug naar de oorsprong van het bedrijf. De positionering, ‘puur vanuit de oorsprong’, moet hieraan bijdragen. Mede daarom heeft Koopmans zich eerder dit jaar aangesloten bij de Stichting Veldleeuwerik en dit werpt nu haar vruchten af. Volgens Lodewijk is een stichting als Veldleeuwerik van belang, want door de focus op prijs te leggen vergeet Koopmans waar het bij de voeding primair om gaat.

Samen sterk
Niet alleen Koopmans heeft voordeel van de samenwerking in de Stichting Veldleeuwerik, maar ook de lokale boeren profiteren er van mee. Koopmans haalde haar producten eerst veelal uit Oost-Europa, maar richt zich nu meer en meer tot de agrariërs in de omgeving. Volgens Lodewijk staat de samenwerking in het teken van duurzaamheid door alleen samen te werken met leveranciers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. “Transparantie in de regio heeft een sterker effect, simpelweg omdat het dichtbij is. Met de juiste inspanningen is het prima mogelijk om hier ook kwaliteitstarwe te telen”, zegt Lodewijk. “Het is toch prachtig om met akkerbouwers in de regio het verschil te maken door op verantwoorde wijze authentieke producten te realiseren.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief