“Maak de olifant in de kamer bespreekbaar”

Nederlandse familiebedrijven kunnen een voorbeeld nemen aan het Nederlandse koningshuis als het gaat om opvolging.“ De Oranjes nemen alle ruimte om opvolging zorgvuldig te regelen”, vindt Jeannette van den Ingh (De Nieuwe Traditie).

Het familiebedrijf kent een unieke dimensie. Zakelijk de boel op poten zetten is één aspect, maar het gaat óók over liefde en traditie. Dit is duidelijk zichtbaar in de ‘circle of life’, het proces van vertrek en opvolging. Het favoriete familiebedrijf van Jeannette van den Ingh-van Wijk (oprichter Familie, Talent & Bedrijf en Zakenvrouw van het Jaar 2003) is daarom het Nederlandse koningshuis. “We hebben als Nederlanders met z’n allen mee kunnen beleven hoe Willem-Alexander is klaargestoomd voor de opvolging in dit familiebedrijf, van praktische zaken als scholing en werkervaring tot leeftijd en gerijptheid. Heel mooi vind ik dat de Oranjes alle ruimte nemen om opvolging zorgvuldig te regelen, met behulp van alle specialisaties en innovaties. En tegelijkertijd wordt een totaal nieuw toneel gecreëerd waarop Koning Willem-Alexander vrij mag acteren en zijn eigen invulling kan geven aan het koningschap”

Zaken benoemen
De Nieuwe Traditie werkt met bedrijfsfamilies die van generatie op generatie succesvol willen zijn. Hierin werkt Van den Ingh samen met Gérard Lentz (Familieopvolging) en Kees Burghgraef (Familiemanagement). Uit ervaring weten ze dat er vaak zaken tussen de bedrijfs- en familiesfeer spelen die invloed hebben op de bedrijfsvoering, maar niet besproken worden. Het zijn de olifanten in de kamer. Dit juist wel bespreekbaar maken zien zij als een uitdaging. “Wat als de ‘kroonprins’ nog helemaal geen zin heeft? Wat als vader opnieuw verliefd wordt op de verkoopmanager van 29? En mag iedereen van de familie in het bedrijf werken?”

Programma voor opvolgers
Op haar twaalfde kreeg Van Ingh-van Wijk van haar vader haar eerste aandeel in het familiebedrijf. Ze was vijfde kind en haar oudere broer nam uiteindelijk de leiding van het bedrijf over. Het familiebedrijf is inmiddels verkocht, maar van de lessen uit die tijd heeft ze nog altijd veel plezier en deze wil ze ook graag op anderen overbrengen. Samen met Nyenrode Business Universiteit verzorgt De Nieuwe Traditie voor de huidige generatie jongeren in het familiebedrijf een leerprogramma waarin zij zich een week lang oriënteren op de dilemma’s waar zij mee te maken krijgen. “Daarmee leren omgaan is één van de karaktereigenschappen van ontluikend leiderschap. Kroonprinsen en –prinsessen moet je niet doodknuffelen, maar ook niet in de kou laten staan. Met de juiste aandacht en incubatietijd creëer je de optimale kweekvijver voor bedrijfsopvolging.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief