Maatschappelijk betrokken en innovatief ondernemen

 In Bestuur & Personeel

Paree BV is verkozen tot Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar. Het familiebedrijf heeft de prijs met name gewonnen door grote investeringen in innovatie en een grote mate van maatschappelijke betrokkenheid.

“Toen onze medewerkers ons feliciteerden, zeiden we: jullie ook gefeliciteerd!”, vertelt Pieter Paree, trotse manager van het winnende bedrijf. De juryleden van het Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar keken onder meer naar de maatschappelijke betrokkenheid van de finalisten.

Pieter Paree, de manager van het winnende bedrijf, zegt dat het bedrijf veel aandacht heeft voor de Zeeuwse omgeving. “We proberen om alle diensten in de regio uit te besteden. Zo zoeken wij bijvoorbeeld altijd schilders uit Zeeland in plaats van uit Amsterdam. Op die manier streven wij ernaar om de plaatselijke economie echt te stimuleren en te ondersteunen.”

Innovatie als sleutelbegrip
Het bedrijf van Pieter Paree kreeg veel lof voor innovatieve oplossingen, zoals de automatiseringspakketten voor fabrieken en het bedenken van oplossingen voor digitale zorgvoorzieningen. Kortom: het bedrijf is veel bezig met innovatie. “Innovatie is van het begin af aan al een bewust aandachtspunt geweest. Iedereen die in de directie zit of hier aan de slag gaat, probeert zich te focussen op de vraag: wat kunnen concurrerende installateurs niet?” Het bedrijf groeide door zich te onderscheiden.

‘Niet lullen maar poetsen, zei mijn vader altijd’
Aan de betrokkenheid binnen het bedrijf en de communicatie richting klanten, is te zien dat Paree BV een familiebedrijf is. “Bij Zeeuwen geldt: minder praten, vooral aanpakken. Niet lullen maar poetsen, zoals mijn vader zei. Dat is dan ook ons arbeidsethos.” Dat ziet de manager ook bij zijn medewerkers. “Wij verplichten het ze niet, maar toch zijn er veel mensen die ’s avonds aan hun bureau zitten.” Dit is volgens Paree ook te zien aan het klantcontact. “Als een klant ons een mindere waardering geeft, wordt er gekeken naar wat er de volgende keer beter kan. We stellen onszelf de vraag: wat ging er fout?”

De kracht van een familiebedrijf zou liggen in de continuïteit van het bedrijf, zo ook Paree: “Het zou kunnen dat er eens een minder goed jaar wordt gedraaid, maar we blijven altijd vooruit kijken. De lange termijn is immers het belangrijkste.”

Schat je kansen in
Het is voor familiebedrijven belangrijk om te blijven investeren in innovatie en ervaren medewerkers, aldus Pieter Paree. “Een tip voor andere familiebedrijven die graag willen innoveren: probeer om goede, kundige mensen aan te trekken. Je moet mensen om je heen verzamelen die oog hebben voor toekomstige ontwikkelingen. Probeer medewerkers continu om te scholen en verder op te leiden. Veel bedrijven letten op kosten, maar je moet investeringen kunnen doen om te innoveren.”
Voor een kleiner bedrijf is het soms lastig om grote investeringen te doen, omdat er vaak minder kapitaal beschikbaar is. “Kijk naar wat er mogelijk is. Voor kleinere bedrijven is het misschien nog wel het belangrijkste om met andere bedrijven samen te werken: probeer het niet alleen te doen, als dat niet nodig is.”

De crisis ontlopen
Gek genoeg groeide Paree tijdens de crisis, door voor sommige klanten minder te werken. “In 2006 werden vooral aannemers onder druk gezet. Zij waren toentertijd niet bereid om te blijven betalen voor een hoge kwaliteit van service. We besloten ons toen meer te richten op industriële bedrijven, omdat die wel bereid zijn te betalen voor volledige adviezen.” Door zich minder te richten op nieuwbouwprojecten, waarbij een prijsdruk ontstond, ontsprong het bedrijf de klappen van de economische crisis van 2008.

‘Wees zuinig op je mensen’
De medewerkers zijn altijd belangrijk geweest voor het familiebedrijf: “Een gouden tip voor andere bedrijven is: besteed veel tijd en aandacht aan je personeel. We realiseren ons goed: zonder hen zouden we nergens zijn. Toen we werden gefeliciteerd door onze medewerkers, zeiden we: jullie ook gefeliciteerd! We hebben de prijs als bedrijf in de wacht gesleept en het met z’n allen gedaan. Mijn advies aan andere (familie-)bedrijven is dan ook: wees zuinig op je mensen.”

Recommended Posts