Macaw gaat voor een duurzame samenwerking

Macaw

Welk digitaliseringsvraagstuk er ook bestaat: bij Macaw hebben ze er een oplossing voor. Samen met de klant gaan ze niet alleen die ene specifieke uitdaging aan. Macaw geeft namelijk de voorkeur aan een relatie voor de lange termijn. Een benadering die naadloos op de belevingswereld van het familiebedrijf aansluit. Met de Desk Planner App zet Macaw ook post-corona een statement neer. We nemen een kijkje in één van de meest aangename werkplekken van Nederland, aldus Great Place To Work.

Het imposante kantoorpand van Macaw in Hoofddorp biedt normaliter plaats aan honderden werknemers, verdeeld over twee verdiepingen. Sinds de coronacrisis is het – natuurlijk – ook een stuk rustiger op het hoofdkantoor. Het werk gaat echter onverminderd door. Hetzij op afstand, hetzij – veilig op 1,5 meter van elkaar – op kantoor.

Macaw ondersteunt organisaties in het veilig terugkeren naar kantoor en het vormen van een nieuwe manier van werken. Daarom lanceerde Macaw recentelijk de Covid-19 Desk Planner App. Een applicatie die op het Microsoft Power Platform werd ontwikkeld. Hiermee hopen Macaw en Microsoft de (gedeeltelijk) terugkeer naar kantoor voor medewerkers én bedrijven te versoepelen. “Werken op afstand heeft zeker zijn dienst bewezen, doordat bedrijven hun werknemers op technologisch gebied hierin maximaal ondersteunen. Maar inmiddels zien we dat zo nu en dan een dagje op kantoor voor velen menselijk en wenselijk is.” Aan het woord: Harry Boers, manager marketing & communicatie bij Macaw.

Macaw en familiebedrijven

Eerder lanceerde Macaw in samenwerking met Microsoft ook de Healthcare Bot voor screening van coronabesmettingen. Een screening-app die specifiek is bedoeld voor zorginstellingen. Deze applicatie is in staat om individuele vragen te beantwoorden en op die manier de druk op de gezondheidssector onder controle te houden.

De Desk Planner App, die Macaw kosteloos beschikbaar heeft gesteld, wordt ook binnen het familiebedrijfsleven dankbaar ontvangen. Een bedrijfstype waar Macaw sowieso al veel ervaring mee heeft. Boers: “Familiebedrijven kenmerken zich door een focus op de lange termijn en duurzaam samenwerken. Zo zitten wij ook in de wedstrijd. Het is niet voor niets dat we uiteenlopende familiebedrijven binnen ons portfolio hebben.”

Priva en DEEN Supermarkten

Macaw werkt bijvoorbeeld al jarenlang samen met het Zuid-Hollandse familiebedrijf Priva. Een internationaal georiënteerde organisatie die (IT-)diensten levert op het gebied van klimaat- en procesautomatisering voor de glastuinbouw en utiliteitssector. Een organisatie met honderden werknemers, een leidende positie in de markt én de wens om uit te breiden naar andere sectoren, zoals ‘urban farming’.

Een ander mooi voorbeeld dat aantoont dat de band tussen Macaw en het familiebedrijfsleven hecht is, vormt de samenwerking met DEEN Supermarkten. Een keten met tientallen vestigingen in de provincies Gelderland, Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Zo werden er in zeven dagen tijd succesvol twee applicaties ontwikkeld gedurende gedurende de ‘App in a Week’-workshop. Dit terwijl Macaw al langere tijd DEEN Supermarkten ondersteunt op het gebied van datawarehousing.

Enza Zaden

Ook met groenteverdelingsbedrijf Enza uit het Noord-Hollandse Enkhuizen werkt Macaw al jarenlang samen. Internationaal, ambitieus en eveneens leidend binnen de markten waarin ze opereren. Om maar een voorbeeld te geven: uit het slazaad van Enza Zaden worden jaarlijks twintig miljard (!) kroppen sla gekweekt en geteeld. Met behulp van Macaw kan het familiebedrijf nu ook die digitale stappen zetten waar veel organisaties momenteel nog mee worstelen.

Macaw: méér dan IT-implementaties

Je organisatie toekomstbestendig maken vraagt om méér dan alleen een nieuw platform in de cloud of een applicatie om aan je medewerkers aan te kunnen bieden. Natuurlijk, de technologische oplossingen zijn top notch en sluiten aan op de specifieke behoeften van de klant. Maar aan het menselijke aspect van digitaal transformeren besteed Macaw minimaal evenveel aandacht. Om er zo voor te zorgen dat digitale transformaties succesvol verlopen. “Wat je niet moet vergeten, is dat de oplossingen die je aandraagt uiteindelijk door mensen gebruikt gaan worden. Daarom ontwikkelen we bij Macaw adoptiegedreven: het menselijke aspect van digitaal transformeren staat bij ons centraal.” Tools en applicaties kunnen immers nog zo mooi zijn ontwikkeld en ontworpen: als niemand ermee wil werken, heeft evengoed niemand er iets aan.

Deze focus op de gebruiker sluit eveneens aan op de houding van familiebedrijven. Boers: “Familiebedrijven zijn ambitieus, maar laten deze ambities niet prevaleren boven familiewaarden. Wij staan hetzelfde tegenover digitaal transformeren. De technologie kan nog zo indrukwekkend en innovatief zijn: het is niet een doel, maar een middel. Om de organisatie en haar mensen mee te ondersteunen.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief