Machiel Gosschalk (BDO) in de Stentor: bedrijfsopvolging geen abc’tje

Machiel Gosschalk BDO bedrijfsopvolging

Grote belangen, financiële druk en veel verantwoordelijkheid: jonge ondernemers denken goed na voordat ze instappen binnen het familiebedrijf. Het stokje overdragen aan de volgende generatie is soms een emotionele kwestie weet adviseur Machiel Gosschalk (30) van BDO Accountants & Adviseurs.

Ondernemend Nederland vergrijst en wil eerder stoppen met werken. Net als de voorgaande generatie willen babyboomers het stokje overdragen aan de volgende generatie familieleden. Veel familiebedrijven zoeken een opvolger, maar een succesvolle bedrijfsopvolging is niet vanzelfsprekend. De jongere generatie wil namelijk lang niet altijd voor het leven gebonden zijn aan het familiebedrijf.

In het dagblad de Stentor vertelt Machiel Gosschalk (30) dat jonge erfgenamen niet staan te trappelen om het familiebedrijf over te nemen. De oudere generatie besteed door de dagelijkse gang van zaken te weinig aandacht aan het vastleggen van een goede regeling in het belang van élle partijen. Zijnde: de ondernemer, de familie én het bedrijf. De nadruk ligt (te) vaak op het voortzetten van de tradities.

Eerlijk en open communiceren

Bedrijfsopvolging is soms een emotioneel proces waarbij te weinig rekening wordt gehouden met de financiële belangen van het bedrijf. “De vraag die te weinig gesteld wordt is: ben je goed in wat je doet? Op basis van een achternaam kun je eigenaar van een bedrijf worden en ondertussen merken dat het bedrijf eigenlijk behoefte heeft aan een ander persoon”, aldus Gosschalk in gesprek met de Stentor.

Op Fambizz deelden verschillende familiebedrijvenadviseurs de afgelopen jaren hun kennis en inzichten. Neem bijvoorbeeld Angelique Hommes van Nysingh advocaten-notarissen. Zij én opvolger Emiel Talen ging recent met Fambizz in gesprek over het opvolgingsproces binnen familiebedrijf Talen Vastgoedonderhoud.

Ook Gosschalk erkent dat het belangrijk is om met de potentiële opvolger in gesprek te gaan over verwachtingen en de rol die hij of zij dient te vervullen. “Niet in alle openheid kunnen praten is echt een probleem bij familiebedrijven. In een kwart van de gevallen vindt een opvolger dat hij of zij niet goed is voorbereid door educatie of het opdoen van praktijkkennis.”

Waarden vastleggen

Voor jonge ondernemers is bedrijfsopvolging een serieuze afweging. Enerzijds kom je terecht in een gespreid bedje, maar tegelijkertijd rust er een zware last op je schouders om het levenswerk van je familie niet te verknoeien. Ervaringen uitwisselen kan de doorslag geven, legt Gosschalk uit. “Potentiële opvolgers zoeken elkaar veel meer op en er is veel meer kennis over hoe andere familiebedrijven hun overdracht regelen. Juist nu is goede communicatie binnen de familie extra belangrijk.”

Voor een succesvolle bedrijfsopvolging is het daarnaast belangrijk om de waarden binnen de familie en het bedrijf vast te leggen. “Bespreek wat de komende jaren de strategie is, wat van familieleden – ook de ouders – wordt verwacht en leg dat vast in een familiestatuut. Dat kan heisa voorkomen.”

Hoe maakt Gosschalk de opvolgingsvraag bespreekbaar binnen familiebedrijven? En hoe zit echt het met de fiscale regels bij bedrijfsopvolging? Dat lees je in het volledige stuk, op de website van het dagblad  de Stentor, geschreven door Jaap Selles.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief